PROGRAME / Programe încheiate

Act Like School – Implicare civică prin teatru social – la final de proiect

jurisprudenta_thumb-150x8730.06.2015 Peste 300 de elevi, profesori și părinți au participat la spectacolele de teatru din proiectul „Implicare civică prin teatru social”, coordonat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Spațiul spectacolelor a fost unul neconvențional: pentru o oră, sălile de clasă s-au transformat în veritabile teatre, stimulând discuțiile despre școlile românești și (ne)implicarea tuturor actorilor – elevi, profesori și părinți – în îmbunătățirea actului educațional. Reprezentațiile au avut loc în licee din Galați, Brăila, Focșani, Slobozia și Suceava.

Trupa Social Act Theatre (SAT) din Galați a scris și a jucat piesa Act Like School – o cartografiere a atitudinile elevilor, părinţilor şi profesorilor faţă de educaţie şi faţă de modul în care procesul educaţional este aplicat în România. Personajele piesei vor să acţioneze, să producă o schimbare necesară, dar rămân blocate într-un cerc vicios în care nu simt unitatea sau interesele şi scopurile comune.

IMG_3835Primirea în sală a fost de impact. Am avut impresia că intrăm într-o centrală atomică, înconjurați de obiecte radioactive. Pe parcurs, ne-am controlat emoțiile și am fost captivați de piesă. În unele secvențe, parcă mă uitam în timp și vedeam o casetă cu mine și cu vorbele mele. Am uitat, timp de două ore, să butonăm telefonul”, a spus, la finalul spectacolului, Alessandra Nicolae, elevă în clasa a X-a la Colegiul Național Mihai Viteazul din Slobozia.

Proiectul propus arată problemele școlii românești actuale. Vedem toți că lucrurile nu merg bine, dar o anume inerție, să-i spunem rutină sau poate indiferență, ne face gesturile de plumb. Nu este destul să observi, e nevoie să te implici. Aceasta e o lecție pe care cei inteligenți o asimilează cu onestitate”, a remarcat Emilia Vlad, coordonator educațional și profesor la Colegiul Național Mihai Viteazul, Slobozia.

După piesă, eu și colegii mei am stat de vorbă cu protagoniștii pentru a schimba impresii legate de piesă și pentru a identifica o soluție. După părerea mea, piesa în sine este o modalitate de a aduce o schimbare într-un sistem prost planificat. Unul dintre actori ne-a spus că primul pas spre schimbare este autocunoașterea, denotată de faptul că am râs tot timpul”, a povestit și Alexandru Știucă, elev la același colegiu.

Andreea Speianu este elevă la un liceu din Galați: „Mi s-a confirmat încă o dată ceva de care eram deja conștientă. Este timpul să încetăm să vorbim la modul impersonal: nu se face, se fura, se profită, se minte; este timpul să spunem: facem, vrem, schimbăm. Am avut mult timp dubii dacă locul meu este aici sau dacă poate ar trebui să fac și eu ca ”profesorul tânăr” din piesa și să ”plec în Finlanda, ca să nu îmi irosesc abilitățile aici”. Totuși, la finalul spectacolului, am decis. Eu rămân.”

Prin acest proiect am vrut să promovăm implicarea în rândul tinerilor. Și, din reacțiile pe care le-am avut, noi credem că am reușit. La finalul reprezentațiilor, elevii ne-au spus, de fiecare dată, că se așteptau la ceva plictisitor. Că teatrul și subiectul implicării civice sunt teme care nu-i atrag deloc. Dar că Act Like School a fost altfel, că i-a făcut să gândească și să înțeleagă că sunt atât parte a problemei, cât și parte a soluției. Că România, atât de hulită, este așa cum o face fiecare dintre noi”, a declarat Cristina Lupu, director de programe la CJI.

Am vrut să dezvoltăm un instrument atractiv pentru activitățile extracurriculare ale elevilor de liceu. Piasa de teatru poate fi folosită și în cadrul orelor de dirigenție, sub forma unor jocuri de rol, sau, de ce nu, să fie jucată de actorii trupelor de teatru din licee. Sunt activități non-formale, care presupun creativitate, jocuri de rol, interactivitate cu colegii, iar tinerii cu care am lucrat până acum le apreciază foarte tare. Ne dorim ca acest proiect să fie preluat de școlile din România”, a declarat Ioana Avădani, director executiv al CJI.

Spectacolul poate fi vizionat la adresa https://www.youtube.com/watch?v=Y8UB8Mb79BI, iar scenariul piesei poate fi citit și descărcat de pe site-ul www.cji.ro. Spectacolul este înregistrat sub licență Creative Commons. Toți cei care doresc să folosească materialul o pot face cu singura obligație de a menționa Centrul pentru Jurnalism Independent și Social Act Theatre ca producător, respectiv autor.

Textul și regia piesei ACT LIKE SCHOOL sunt semnate de Radu Horghidan, iar actorii sunt Florin Toma, Vlad Ajder și Elena Anghel.

Proiectul “Educație civică prin teatru social” a fost realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.

Pentru mai multe informații despre proiect, vă rugăm să o contactați pe Cristina Lupu, la email: cristina@cji.ro sau telefon: 0726.108.245.

 

Despre CJI:

Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizaţie non-guvernamentală, non-profit care acţionează pentru profesionalizarea presei prin pastrarea standardelor jurnalistice şi prin dezvoltarea unui mediu echilibrat, onest şi responsabil în mass media. CJI militează pentru apararea libertăţii de expresie ca drept fundamental al omului şi condiţie obligatorie a oricărei democraţii. CJI contribuie la facilitarea dialogului social prin susţinerea schimbărilor democratice, prin responsabilizarea factorilor de decizie şi prin încurajarea participării active a cetăţeanului. (www.cji.ro).

Despre Social Act Theatre:

Fondată în anul 2013 de Radu-Andrei Horghidan, Florin Toma, Elena Anghel şi Rodica Mişcalencu, SOCIAL ACT THEATRE este prima trupă de teatru independent din Galaţi şi una dintre puţinele iniţiative de teatru social din România. Trupa de teatru independent SOCIAL ACT THEATRE îşi propune să folosească teatrul pentru a orienta atenţia şi suportul publicului spre probleme sociale şi spre grupuri defavorizate. SAT susţine şi promovează responsabilităţii sociale prin intermediul actului artistic.