
Prefaþã la ediþia originalã

Acest volum reprezintã o încercare de a identifica structurile de proprietate ºi efectele
lor asupra pluralismului si independenþei în mass media din þãrile Europei  de sud est,  precum
ºi în þãrile membre ale UE, din Europa Centralã si de Est. Cele optsprezece rapoarte de þarã
reprezintã rezultatul unui proiect realizat de South East European Network for the Professionalization
of the Media (SEENPM), care s-a derulat din iulie 2003 pâna în iunie 2004. Proiectul a  fost
coordonat de Peace Institute din Ljubljana, organizaþie membã a SEENPM.

Proiectul ºi-a propus sã studieze structurile de proprietate în aceste þãri, punând accent
pe cadrul legislativ ºi  mecanismele lui de implementare, pe privatizare, pe structura principalelor
tipuri de proprietate si pe impactul lor asupra pluralismului si independenþei în mass media.

Intre octombrie 2003 si februarie 2004, optsprezece cercetãtori si jurnaliºti din Albania,
Bosnia Herzegovina, Bulgaria, Cehia, Croatia, Estonia, Kosovo/a, Letonia, Lituania, Macedonia,
Republica Moldova, Polonia, România, Serbia, Slovacia ºi Slovenia, au adunat si analizat informaþii
relevante.  Prin urmare rapoartele se refera la situaþia de la sfârºitul anului 2003 ºi începutul lui
2004. Tinând cont de faptul cã piaþa de media în aceste þãri este deosebit de dinamicã, ºi cã
structurile de proprietate si numarul  de titluri se modificã zilnic,  iar legislaþia de media este ºi
ea supusã unor frecvente schimbãri, în mod inevitabil, anumite informaþii cuprinse în aceste
rapoarte vor fi depãºite la data publicãrii volumului. Acest lucru însã nu afecteazã în mod esenþial
structrurile care guverneazã funcþionarea pieþei de media, comportamentul proprietarilor sau al
celor care  reglementeazã  piaþa,  sau influenþa lor asupra pluralismului ºi independenþei mass
media descrise în aceste rapoarte.

În ciuda utilizãrii unei metodologii unitare, existã deosebiri inevitabile între aceste rapoarte.
În primul rând, autorii au avut libertatea de a pune accent pe acele aspecte care caracterizeazã
cel mai bine situaþia din þãrile lor. În al doilea rând, lipsa informaþiilor sau a  transparenþei în ceea
ce priveºte proprietatea de media în anumite þãri, a avut drept rezultat o selectare ºi o structurare
diferitã a informaþiilor.

În cele din urmã, deºi pãrþi componente ale aceluiaºi stat, Serbia, Muntenegru ºi Kosovo/a
au necesitat rapoarte separate, atât din cauza situaþiei post conflictuale ºi a protectoratului
internaþional din Kosovo/a, cât ºi din pricina sistemelor media cu totul separate.
Open Society Institute Network Media Program, the Guardian Foundation ºi FRESTA Program
al Guvernului danez au fãcut posibilã derularea acestui program, alãturi de centrele ºi institutele
media ce fac parte din South East European Network for the Professionalization of the Media.
Acestora li se adaugã universitati sau fundaþii naþionale ale Open Society Institute din þãrile
respective.

Lista instituþiilor ºi a raportorilor care au participat la realizarea acestui proiect:

Þara Instituþia Raportor

Albania Albanian Media Institute - Tirana Ilda Londo

Bosnia Herzegovina Media Center - Sarajevo Tarik Jusic

Bulgaria Media Development Center Velislava Stoianova Popova

Cehia Open Society Foundation - Praga Milan Smid

Croaþia International Center for Education
of Journalists - Opatija Stjepan Malovic

Estonia Media Center Taivo Paju

Kosovo Kosova Foundation for Open Society Isuf Berisha

Letonia Media Cente Anita Kehre, Ilze Nagla

iv



Lituania Journalism Center Audrone Nugarite

Macedonia Macedonian Institute for the Media Snezana Trpevska

Moldova Independent Journalism Center - Chiºinãu Tamara Cãrãuº

Muntenegru Montenegro Media Institute - Podgorica Mladen Zadrima

Polonia Institute for Journalism and Social
Communication - Cracovia Beata Klimkiewicz

Romania Centrul pentru Jurnalism
Independent - Bucuresti Manuela Preoteasa

Serbia Media Center - Belgrad Dragan Djokovic

Slovacia Center for Independent
Journalism - Bratislava Gabriel Sipos

Slovenia Peace Institute - Ljubljana Sandra B. Hrvatin, Lenart J. Kucic

Ungaria Center for Independent
Journalism - Budapesta Mihalz Galik

Proiectul a beneficiat de contribuþia unui consiliu consultativ din care au fãcut parte: Poul Erik
Nielsen, Universitatea din Aarhus, Ian Wright ºi Mark Milner, The Guardian, Algirdas Lipstas,
Open Society Institute si Sandra B. Hrvatin, Universitatea din Ljubljana si Peace Institute.
Brankica Petkovic, Sandra B. Hrvatin, Lenart J. Kucic, Olga Vukovic, Soren Kougart si Neva
Nahtigal au fãcut parte din echipa de la Peace Institute care a condus acest proiect.
Rapoartele din acest volum si efortul investit in realizarea si prezentarea lor s-au nãscut din
convingerea cã structurile proprietãþii influenþeazã din ce în ce mai mult legãtura dintre mass
media, interesul public ºi drepturile cetãþeneºti.

v



CUPRINS

Prefaþa la editia originala iv.

Introducere - Sandra B. Hrvatin, Brankica Petkovic 1

România - Manuela Preoteasa 29

Republica Moldova - Tamara Cãrãuº 55

vi



1. INTRODUCERE

(Sandra B. Hrvatin, Brankica Petkovic)

Noam Chosmky obiºnuia sã repete, ca o concluzie foarte simplã, cã nu e nevoie de nici

o teorie a conspiraþiei ca sã analizezi deviaþiile presei din þãrile occidentale. O mânã de persoane

ºi de corporaþii care deþin astãzi proprietatea asupra majoritãþii media ºi-au dobândit posesiunile

sprijinind pe faþã elitele politice din þãrile în care funcþioneazã operaþiunile lor de presã. Când,

cu ani în urmã, Chomsky a fost întrebat cum controleazã elitele corporatiste media, a rãspuns:

“Este ca ºi cum ai întreba cum controleazã elitele corporatiste General Motors. Nu trebuie sã le

controleze. Le deþin.” (citat de Halimi, 2002: 41-2)1.

Pentru a putea analiza proprietatea de media  ºi concentrarea de media ce rezultã din

aceasta, trebuie sã ºtii sã pui întrebãrile corecte. Concentrarea de media, în sine, nu este un

fenomen exclusiv al societãþilor contemporane, dar una dintre noile sale trãsãturi este legãtura

“aproape incestuoasã dintre politicã ºi presã”. Politicienii fac uz (ºi abuz) de media pentru

atingerea propriiilor scopuri politice. În ziua de azi pare aproape imposibil sã te menþii la putere

fãrã sprijinul presei. Pe de altã parte, proprietarii de media îºi folosesc operaþiunile de presã

pentru a-ºi promova ºi disemina propriile pãreri politice ºi exploateazã politicienii pentru a-ºi

atinge propriile scopuri (corporatiste). Rãspunzând întrebãrii “cine deþine media” rãspundem,

în egalã mãsurã, la întrebarea “cine þine frâiele puterii”.

Relaþia reciprocã dintre  media, capitalul politic ºi cel economic (uneori în mâinile uneia

ºi aceleiaºi persoane) este o trãsãturã comunã statelor din Uniunea Europeanã, ca ºi celor 18

þãri analizate de prezentul studiu. Volumul reprezintã o încercare de a identifica unele dintre

trãsãturile fundamentale ale pieþelor de media din þãrile post-socialiste din zonele centralã, de

est ºi sud-est ale Europei (inclusiv noii membri ai UE) ºi de a le plasa în contextul unei dezbateri,

ce dureazã deja de peste un deceniu, pe tema concentrãrii de media din Europa. El furnizeazã

o vedere generalã a “tranziþiei” în domeniul media, a metodelor de privatizare, a cadrului legislativ,

a stadiului actual al pieþelor de media, a celor mai mari proprietari de pe aceste pieþe ºi a

legãturilor, oficiale sau nu, ale acestora cu politica. Încã ºi mai important, el scoate în evidenþã

efectele concentrãrii de media asupra independenþei presei.

În procesul de transformare a sistemelor media, þãrile post-socialiste au avut nevoie de

“standarde europene” clare în ceea ce priveºte restricþiile impuse concentrãrii, protejarea

pluralismului  media, libertatea jurnalisticã ºi independenþa presei. Astfel, ele s-au orientat cãtre

soluþiile ºi modelele utilizate în democraþiile europene consolidate. Dar care este, în realitate,

“punctul de vedere european” în aceste chestiuni? Care este punctul de vedere al Parlamentului

European (PE), al Comisiei Europene (CE) ºi al Consiliului Europei? Se constatã cã aceste trei

instituþii au douã abordãri diferite.

Problema concentrãrii de media a scos la luminã diferenþele de opinii ºi interese dintre

PE ºi CE. La începutul anilor 1990, PE a emis pentru prima oarã anumite condiþii în ceea ce

1



priveºte concentrarea de media. Aceastã miºcare a fost urmatã de redactarea a douã proiecte

de directive, de consultãri largi ºi un numãr de dezbateri publice, dublate de un lobby intens

din partea industriei de media. În cele din urmã, în 1997, CE a trebuit sã-ºi recunoascã eºecul

acestei politici.

În Rezoluþia asupra preluãrilor ºi fuzionãrilor din media, din 1990, PE a subliniat în mod

explicit cã “restricþiile în ceea ce priveºte concentrarea sunt esenþiale în sectorul media, nu numai

din raþiuni economice, ci ºi, mai presus de orice, ca un mijloc de a garanta varietatea surselor

de informaþie ºi libertatea presei”. Aceastã poziþie a fost cofirmatã de o altã rezoluþie, în 1994,

în care Parlamentul cerea Comisiei Europene sã propunã o directivã care sã reglementeze atât

structura de proprietate, cât ºi conþinutul industriei la nivel pan-european. PE considerã pluralismul

presei “un element esenþial în construcþia Uniunii Europene, în conformitate cu cerinþele democraþiei

(PE, 1994: §N). În opinia PE, consolidarea competitivitãþii presei europene ar trebui sã fie însoþitã

de consolidarea pluralismului economic ºi cultural în acest domeniu. PE a subliniat în repetate

rânduri cã aceastã concentrare de media poate afecta libertatea de exprimare, atât pe cea a

presei, cât ºi pe cea a persoanei. Parlamentul a atenþionat, încã o datã, Comisia în aceastã

chestiune în aprilie 2004, când a publicat raportul referitor la riscurile de violare a libertãþii de

exprimare ºi informare existente în UE ºi în special în Italia. Raportul, care descrie nivelul

pluralismului de media în opt þãri, cu un accent deosebit asupra situaþiei dramatice din Italia, a

fost elaborat de cãtre Comisia pentru Drepturi ºi Libertãþi cetãþeneºti, Justiþie ºi Afaceri Interne

a Parlamentului European. El a provocat dezbateri aprinse în Parlament, pe data de 21 aprilie

2004, care s-au încheiat cu apelul fãcut CE de a elabora proiectul unei directive pentru protejarea

pluralismului media în Europa.

În acest domeniu existã standarde ºi ele nu sunt specifice Europei, ci universale. Articolul

10 al Convenþiei Europene a Drepturilor Omului garanteazã libertatea de exprimare ºi informare,

cu respectul cuvenit principiului independenþei media. Prevederi asupra pluralismului media

sunt conþinute ºi în Protocolul Adiþional la Convenþia privind televiziunea transfrontalierã. Articolul

11, paragraful 2 al Cartei Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene (2000/C 364/01)

stipuleazã:”libertatea ºi pluralismul media trebuie sã fie respectate”. Recomandarea No, R(99)1

a Comitetului de Ministri a Consiliului Europei cãtre statele member referitoare la Mãsuri de

promovare a pluralismului media recomanda ca “statele membre trebuie sã aibã în vedere

introducerea unei legislaþii menite sã previnã sau sã contracareze concentrarea care poate

periclita pluralismul media la nivel naþional, regional ºi local”.

Libertatea de exprimare este un drept fundamental al fiecãrei persoane. Ea nu cunoaºte

nici o limitare geograficã. Ea “aparþine” în acelaºi timp tuturor cetãþenilor statelor membre UE,

ca ºi cetãþenilor altor state. Nu existã democraþie fãrã libertatea de exprimare sau fãrã o presã

liberã.

De ce este necesar sã reglementãm proprietatea de media? De ce trebuie instaurate

anumite restricþii? Proprietarii de media au, prin poziþia lor, capacitatea sã influenþeze conþinutul

2



media ºi simpla eventualitate cã ei vor alege sã transpunã în practicã aceastã capacitate justificã

instituirea restricþiilor. Motivele lor pot sã fie politice, ideologice, personale sau comerciale, dar

rezultatul este acelaºi. Proprietarii de media sunt aceia care dicteazã conþinutul articolelor de

presã. În lucrarea sa “Les nouveaux chiens de garde”, Serge Halimi se întreabã dacã este de

imaginat o persoanã care sã cumpere un instrument care sã-i ofere posibilitãþi de influenþã ºi

care sã rateze ºansa de a influenþa orientarea unui atare instrument (Halimi, 2002: 52). Un numãr

redus de proprietari înseamnã o mai micã diversitate a conþinutului de media. Diversitatea

proprietarilor este o pre-condiþie pentru diversitatea conþinutului, ceea ce înseamnã cã pluralismul

presei poate fi garantat numai prin pluralismul proprietãþii. Concentrarea de media are impact

nu numai asupra conþinutului, dar ºi asupra manierei de relatare din presã. Presa este copleºitã

de jurnalism “servil” (Halimi) ºi orientat cãtre cerinþele pieþei (McManus), un jurnalism în care

interesele proprietarului ºi cele ale publicitarului au prioritate în faþa intereselor cititorilor.  Anumite

tipuri de conþinut media sunt folosite numai ca o mascã pentru promovarea unor texte sponsorizate

sau a unor articole publicitare. În acest caz, “cenzura este cu mult mai eficace, pentru cã

interesele proprietarului coincid miraculos cu cele ale “informãrii”” (Halimi, 2002: 13). Jurnalismul

de investigaþie, anchetele sunt din ce în ce mai rare. Proprietarii de media tind sã priveascã

jurnaliºtii ca pe niºte piese ne-esenþiale în planul de cheltuieli, aºa cã preluãrile de media sunt

adeseori însoþite de concedieri, micºorãri de salarii ºi ignorarea pe scarã largã a contractelor

colective de muncã. Astãzi, independenþa – atât cea a presei, cât ºi cea a jurnaliºtilor – este în

mâna proprietatilor de media, ºi odatã cu ea – ºi libertatea de exprimare a fiecãrei persoane.

Rapoartele adunate în acest volum analizeazã situaþia media în optsprezece þãri: Albania,

Bosnia ºi Herzegovina, Bulgaria, Croaþia, Cehia, Estonia, Kosovo/a, Letonia, Lituania, Macedonia,

Moldova, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia ºi Ungaria.

Multe dintre aceste rapoarte scot în evidenþã ameninþãrile la adresa pluralismului din

partea concentrãrii de media, o problemã prezentã în toate þãrile europene. Pentru cei care

considerã cã situaþia Europei occidentale nu este nici pe departe atât de proastã precum cea

din þãrile post-socialiste, avem un mesaj foarte important: De te fabula narratur (Povestea vorbeºte

despre tine).

2. LEGISLAÞIA – PROTECÞIE PENTRU INTERESELE STATULUI

SAU ALE CETÃÞEANULUI?

Dupã schimbarea regimurilor politice de la sfârºitul anilor 1980 ºi începutul anilor 1990,

þãrile post-socialiste a trebuit sã-ºi schimbe legislaþia ºi sã înlocuiascã vechile legi restrictive în

materie de media. O chestiune fundamentalã a fost aceea a trecerii cãtre noi proprietari a

operaþiunilor de presã care aparþinuserã pânã atunci statului sau partidelor politice. Statul ºi

partidele politice nu au fost niciodatã “proprietari de media” în sensul propriu-zis al cuvântului,

pentru cã genul acesta de proprietate nu era unul bazat pe câºtigul de capital. Statul nu era

3



interesat în profit, ci exclusiv în controlul asupra conþinutului de media. În lumina acestui obiectiv,

exercitarea drepturilor de proprietate a luat forma însuºirii dreptului la liberã informare. De aceea,

pieþele de media din aceste þãri nu erau “pieþe” propriu-zise, aºa cum sunt cunoscute acestea

în restul lumii. Legile pieþei erau dictate ºi controlate de stat, iar instrumentele folosite pentru

aceasta mergeau de la stabilirea preþului pentru hârtia de ziar ºi al publicaþiilor pânã la stabilirea

politicilor de distribuire ºi la monopolul asupra alocãrii licenþelor în audiovizual. Cifrele privind

tirajele sau cele referitoare la numãrul aparatelor de radio ºi televiziune aveau numai valoare

statisticã ºi erau folosite pentru a demonstra cã cetãþenii aveau acces la media (fie ºi numai la

nivel declarativ).

În timp ce statul nu era interesat în câºtiguri comericale, câºtigul pe plan politic, adicã

influenþa, constituia cu siguranþã centrul atenþiei autoritãþilor. În majoritatea acestor þãri, persoanelor

fizice le era interzis sã fondeze organe de presã (în majoritatea cazurilor, ziarele erau supuse

unui regim de licenþiere foarte strict); numirea editorilor era un mecanism proiectat sã asigure

loialitatea politicã, iar în domeniul audiovizualului, radioul ºi televiziunea de stat deþineau un

monopol extrem de puternic. Trebuie sã adãugãm acestei liste de obstacole restricþiile la adresa

libertãþii de exprimare (în realitate, statul deþinea monopolul asupra exprimãrii publice), care erau

aplicate prin intermediul diferitelor imixtiuni, oficiale sau informale, în procesul editorial. În practicã,

cenzura era exercitatã prin mijlocirea unui sistem complicat de mãsuri care mergeau de la

“interzicerea prin lege a ‘ propagandei duºmãnoase’ ºi diseminarea ‘ºtirilor care pot crea neliniºte

în rândul populaþiei’ pânã la ameninþãrile ideologice ºi ºantajul psihologic asupra jurnaliºtilor ºi

celor ce se exprimau în public etc”.

Ar fi fost de aºteptat ca schimbãrile în sistemul politic sã atragã dupã sine schimbãri

rapide în legislaþia de media, dar realitatea a fost alta. Adoptarea unei noi legislaþii de media

s-a dovedit a fi un proces anevoios ºi îndelungat ºi, încã ºi mai important, s-a vãdit cã legislatorii

nu au o viziune asupra modului în care aceastã legislaþie trebuie sã arate. Acest lucru poate fi

atribuit, în parte, factorilor istorici  precum experienþa unei legislaþii restrictive, prin care sã fie

reglementat orice aspect al organizãrii, funcþionãrii ºi conþinutului instituþiilor de presã, ca ºi rolul

pe care presa (ca voce a societãþii civile), l-a jucat în schimbãrile politice. A existat, în fapt, o

scurtã perioadã în care interesul public nu a mai fost în conflict cu interesul statului. Drept urmare,

opinia conform cãreia nou dobândita libertate de exprimare nu trebuie limitatã prin legi restrictive

a avut cîºtig de cauzã în majoritatea acestor þãri. S-au purtat dezbateri publice în jurul premizei

cã legislaþia de media este complet inutilã, ceea ce ar însema cã presa trebuie sã fie lãsatã sã

fie reglatã “liber” de o piaþã “neutrã” din punct de vedere politic ºi ideologic (aºa cum era vãzutã

piaþa de media la acea vreme). De aceea, majoritatea acestor þãri au intervenit în sectorul media

numai atunci când efectul forþelor active pe piaþã a devenit manifest. Din pãcate, aceastã

intervenþie a venit uneori prea târziu.

Pendularea între aceºti doi poli, reglementarea strictã ºi dereglementarea totalã

(liberalizarea) poate fi demonstratã de cãtre amendamentele repetate la legile existente. În

4



Bulgaria, de exemplu, Legea Audiovizualului din 1998 a fost amendatã de nouã ori - de douã

ori în 1999, o datã în 2000, de trei ori în 2001, de douã ori în 2002 ºi o datã în 2003. Aceste

intervenþii demonstreazã cu claritate dorinþa statului de a (re)stabili controlul asupra media.

Croaþia a amendat legislaþia ei de presã de unsprezece ori în ultimii zece ani, numai legea privind

serviciile publice de radio ºi televiziune fiind amendatã de opt ori. Actualul director al serviciilor

publice de radio ºi televiziune, Hrvatska Radio Televizija (HRT), a asistat la trei modificãri ale

legii în timpul mandatului sãu. Unele dintre acestea au modificat radical compoziþia consiliului

de conducere al HRT, organismul suprem de conducere ºi supraveghere al instituþiei – acesta

s-a schimbat dintr-un consiliul ai cãrui membri erau numiþi de partidele politice într-un organism

format din persoane numite de diferite asociaþii civice (ca reprezentanþi ai interesului public),

apoi într-un organism rezultat ca un compromis al intereselor politice reprezentate în Parlamentul

croat. Pe de altã parte, Estonia a fost martora elaborãrii a patru proiecte de lege având ca subiect

presa, dar nici unul nu a fost adoptat. Aceste proiecte au fost elaborate pornind de la diferite

obiective – unele încercând sã defineascã ce trebuie sã facã presa, altele stabilind condiþii stricte

asupra obiectivitãþii ºi  reprezentãrii interesele diferitelor grupuri sociale. Deºi mediile din Estonia

sunt reglementate (indirect) prin intermediul altor zece legi, numai Legea Audiovizualului (1994)

se referã strict la domeniul media. Legea a fost adoptatã la doi ani dupã înfiinþarea majoritãþii

instituþiilor de presã aflate în prezent pe piaþã ºi, asemenea legilor din alte þãri, a suferit multiple

amendãri. Proiectul elaborat de Ministerul Culturii din Estonia în 1995, care propunea un mecanism

de acordare a licenþelor pentru noile publicaþii cu proprietar strãin este doar un exemplu de

încercare nereuºitã de a introduce noi legi în domeniul media. Opoziþia venitã din interiorul

sectorului media a fost atât de puternicã încât proiectul nu a ajuns niciodatã la Parlament.

În Moldova, Legea Presei adoptatã în 1994 a suferit opt procese de amendare. Multe dintre

aceste schimbãri se refereau la reglementarea relaþiilor de proprietate. Legea moldoveneascã

a Presei , ca ºi cea a Audiovizualului,  nu includ conceptul de proprietar, ci folosesc termenul

de fondator ºi co-fondator, ceea ce înseamnã cã aceste legi nu au deloc în vedere ideea de

proprietate ºi concentrare de media. Din totalul de 17 amendamente, numai unul vizeazã direct

chestiunea proprietãþii, interzicând proprietatea încruciºatã între operatorii de telecomunicaþii

ºi cei din Audiovizual.  Acest articol a fost ulterior invalidat de cãtre Curtea Constituþionalã, cu

argumentul cã ar limita libertatea de exprimare. Capitolul al 12-lea al Legii Presei , intitulat

“Finanþãri”, a fost amendat în patru rânduri (în 1995, 1998, 1999 ºi 2001). În virtutea primului

amendament (1995), era permis sprijinul financiar furnizat de persoane fizice ºi juridice din afara

þãrii. Cu toate acestea, amendamentul din 2001 interzice guvernelor altor þãri sã sprijine direct

presa scrisã din Moldova, cu excepþia cazului în care un atare sprijin este reglementat prin

acorduri colaterale. Iniþiativa legislativã a fost depusã de noua majoritate parlamentarã. Legea

Audiovizualului (adoptatã în 1995) a fost amendatã de ºapte ori. Cele mai semnificative modificãri

au fost cele din 1999, care stipulau cã 65 la sutã din programele de radio ºi televiziune trebuie

sã fie în limba oficialã a statului.

5



Se poate argumenta cã, în multe cazuri, aceste numeroase amendamente aduse legislaþiei

de media nu au avut o viziune clarã asupra efectelor pe care le vor produce. Dar unele dintre

modificãri au avut la bazã lipsa voinþei politice de a implementa legile existente, îngreunând ºi

mai mult efortul de creare a unor condiþii favorabile funcþionãrii eficiente a instituþiilor responsabile

de implementarea legilor.

Când vorbim de dificultãþile întâmpinate de aceste þãri, nu trebuie sã trecem cu vederea

faptul cã ele nu erau pregãtite sã înfrunte noile condiþii apãrute în urma schimbãrilor din sfera

politicã ºi cã acest lucru a creat probleme suplimentare. Unele þãri au îmbrãþiºat convingerea

cã nu este nevoie de nici un fel de legi pentru presã, în timp ce în altele, legislaþia de media a

devenit un amestec de prevederi ºi soluþii din þãri europene “comparabile”. Nici variile instituþii

europene nu au fost mai bine pregãtite sã facã faþã acestei situaþii. Din perspectiva lor, þãrile

post-socialiste apãreau ca un fel de “sistem estic” uniform. Cu toate cã majoritatea acestor þãri

aveau un trecut comun de socialism sau comunism, în practicã sistemele lor sociale erau radical

diferite, cum diferite erau ºi sistemele de legi sau de media ºi, în ultimã instanþã, guvernele ºi

ritmul democratizãrii presei. Ca urmare, modelele oferite acelor þãri care cãutau “ajutor” în

formularea noilor legi de media au fost de cele mai multe ori neadecvate. Am asistat, de fapt,

la încercãri de a transplanta în þãrile post-socialiste diferite soluþii individuale (sau legislaþii de

media în întregul lor) folosite in statele membre ale UE. Dar aceste propuneri legislative erau

neadecvate ºi, ºi mai grav, neadaptate nevoilor acestor þãri.Cazul Albaniei este un exemplu tipic

de o astfel de soluþie neadecvatã, un model care opereazã fãrã probleme în þara de origine, dar

care poate cauza probleme în þara în care a fost transplantat. Legea albanezã a presei a fost

adoptatã în 1993 ºi a fost pregãtitã cu ajutorul fundaþiei germane “Friedrich Ebert”. A avut la

bazã recomandãrile unor experþi independenþi ºi a luat drept model legea dintr-unul din landurile

germane. Cu toate acestea, autorii acestei legi nu au luat în consideraþie dezvoltarea istoricã

ºi trãsãturile specifice societãþii albaneze, în speþã un sistem media rudimentar, care fusese

supus, în trecut, unui control absolut. A rezultat o lege pe care comunitatea de media (care a

fost exclusã din procesul de elaborare a legii) a evaluat-o ca restrictivã. Aceastã lege a fost

înlocuitã cu un nou text, în 1997, care includea doar o singurã prevedere generalã: “Presa scrisã

este liberã. Libertatea presei este garantatã prin lege.” În lumina acestor împrejurãri, sunt lesne

de înþeles cuvintele poetului ºi parlamentarului albanez Prec Zogaj, care spune cã presa din

Albania s-a trezit în situaþia cã “existã libertate a presei, dar nu existã libertate” (Indexmedia,

2002 (1)39).

În contrast cu presa scrisã, care a fost aproape în întregime lãsatã în voia forþelor

economiei de piaþã, sectorul audiovizual a continuat sã fie influenþat de cãtre stat. Multe dintre

þãrile vizate de prezentul studiu au introdus autoritãþi speciale responsabile de alocarea licenþelor

în spiritul interesului public ºi cu supervizarea staþiilor de radio ºi televiziune, în ceea ce priveºte

respectarea legilor din domeniu. Problema este cã în multe þãri aceste autoritãþi au fost create

prea târziu, numai dupã ce un numãr de decizii importante fuseserã deja luate de cãtre stat. De

6



exemplu, pânã în 2000, când a fost înfiinþatã Comisia Lituanianã de Radio ºi Televiziune, sectorul

audiovizual public din Lituania a fost strict reglementat, în contrast cu cel privat-comercial, care

nu a fost supus aproape nici unei restricþii. Pânã la instalarea Comisiei, majoritatea staþiilor de

radio ºi televiziune au funcþionat în baza certificatelor de înfiinþare, care nu acopereau însã

activitatea lor de bazã – emisiile radio si TV. În Slovenia, din 1990 ºi pânã la adoptarea legii

Mass media, în 1994, autoritatea naþionalã responsabilã de frecvenþele de emisie (Biroul de

telecomunicaþii) a alocat licenþe de emisie chiar dacã nu exista bazã legalã pentru aceastã

activitate. Eliberarea de licenþe a început în 1993 ca un act de democratizare ºi sub presiunea

opiniei publice ºi majoritatea licenþelor au fost acordate unor posturi comerciale. Toate licenþele

importante, adicã cele care acoperã cea mai mare parte a teritoriului, au fost distribuite înainte

de adoptarea legii. De aceea, nou creatul Consiliu al Audiovizualului, care, în virtutea legii, este

responsabil de acordarea licenþelor, a moºtenit un fond de frecvenþe aproape epuizat, relaþii de

proprietate haotice ºi concepte de programe lisite de validitate (sau chiar non-existente), deºi

licenþele ar fi trebuit emise în baza lor. Cu alte cuvinte, legea a instituit o autoritate de reglementare

care nu mai putea influenþa dezvoltarea pe viitor a sistemului audiovizual al þãrii.

Evident, aceste instituþii aparent independente cu o largã autoritate, care merge de la

acordarea licenþelor, la adoptarea de hotãrâri ºi supravegherea activitãþilor operatorilor, se

confruntã cu numeroase probleme. Modul în care sunt numiþi membrii acestor organe – unul

dintre criteriile de bazã în evaluarea independenþei lor – este doar unul dintre multele aspecte

controversate. În Albania, cei ºapte membri ai consiliului sunt confirmaþi de Parlament – un

membru este recomandat de cãtre ºeful statului, ceilalþi ºase de cãtre partidele politice (atât cel

de guvernamânt, cât ºi de cele din opoziþie). În Bulgaria, membrii Consiliului Mediilor Electronice

sunt nominalizaþi de partidele parlamentare ºi de cãtre preºedinte. În Slovenia, consiliul format

din ºapte membri este numit de instituþii civile (universitate, asociaþia jurnaliºtilor, camerele de

culturã ºi comerþ), dar aprobat de Parlament. În Serbia, aplicarea legii Audiovizualului (adoptatã

în 2002) a fost amânatã din cauza disputelor legate de numirea membrilor Agenþiei Audiovizualului.

La numirea a doi dintre aceºtia, fostul Parlament sârb a încãlcat prevederile legii adoptate chiar

de el. Autoritãþile de reglementare numite de actorii politici sunt rãspunzãtoare în primul rând

în faþa politicienilor ºi doar mai apoi publicului ale cãrui interese ar trebui sã le reprezinte.

Independenþa lor poate fi restrînsã în felurite moduri: prin restrângerea fondurilor (Croaþia,

Slovenia), prin refuzul de a le aproba rapoartele anuale (Albania, Polonia) sau prin obstrucþionarea

implementãrii monitorizãrii publice (lispa de personal).

3. PRIVATIZÃRILE ÎN MASS MEDIA

Una dintre întrebãrile fundamentale în legãturã cu sistemele de media este dacã se

cunosc proprietarii de presã. Mediile (sistemele de radio ºi televiziune) au fost proprietatea

statului, a partidelor politice, a asociaþiilor ºi, în cazul fostei Iugoslavii, în proprietate colectivã.

7



Deºi a existat o decizie politicã de principiu de a lãsa mijloacele de comunicare în masã sã fie

dirijate de forþele pieþei, nu a existat nici un fel de consens în ceea ce priveºte modalitãþile de

privatizare. În majoritatea acestor þãri, privatizarea a început spontan, pentru a fi reglementatã

de cãtre stat doar mai târziu.  În cele din urmã, operaþiunile de media au fost fie vândute, fie au

sfârºit în proprietatea statului sau a unor fonduri ale proprietãþii de stat. Cu alte cuvinte, în acele

state în care mijloacele de informare în masã au fost în proprietate colectivã, mediile aflate sub

controlul  statului  s-au transformat în medii  af late în proprietatea statului .

În Cehia, de exemplu, majoritatea companiilor de media ale þãrii au fost privatizate în

perioada „privatizãrii spontane” (între 1990 ºi 1992), iar ceea ce mai rãmãsese, în perioada

privatizãrii controlate de stat (1992-1994).  În 1993, nici mãcar o singurã companie de media

nu mai rãmãsese în mâinile statului. Cehia a fost de asemenea prima þarã din Europa centralã

ºi de est care a acordat o licenþã de emisie cu acoperire naþionalã unei companii private (TV

Nova a primit licenþa naþionalã în 1993). Noii patroni de media, care îºi dobândiserã acþiunile

în perioada privatizãrii spontane aveau nevoie disperatã de parteneri strategici care sã investescã

bani în aceste operaþiuni de media., pentru cã ei nu aveau capital propriu. Jurnaliºtii ºi foºtii

angajaþi care au dobândit acþiuni în aceastã perioadã, le-au vândut atunci când preþul lor pe

piaþã a început sã creascã.

În Estonia, de exemplu, procesul de privatizare a mediilor de stat a durat aproximativ

cinci ani (1992-1996). În 1997, statul mai deþine numai câteva operaþiuni de presã scrisã, cu

public specializat. Cursul iniþial al privatizãrii a fost indus de cãtre lipsa de acþiune a statului. În

momentul în care statul nu a mai putut furniza publicaþiilor elementele fundamentale ale producþiei

(hârtia de ziar), companiile de media ºi-au stabilit propriile departamente însãrcinate cu generarea

de venituri din publicitate, care au furnizat banii pentru cumpãrarea celor necesare de pe piaþa

gri. Aceste operaþiuni de media gestionate dupã model privat ºi-au dorit, firesc, o privatizare

oficialã. Dar deºi statul îºi neglijase obligaþiile faþã de propriile operaþiuni de media, nu a renunþat

complet ºi la posibilitatea de a le influenþa – ºi presiunile asupra jurnaliºtilor au continuat. La

vremea aceea, a prevalat în rîndul jurnaliºtilor ideea cã cea mai bunã soluþie pentru a proteja

liberatea de expresie ºi a asigura independenþa era vânzarea operaþiunilor de media cãtre staff-

ul editorial. Aºa a fãcut Postimes, un ziar care avea sã devinã mai târziu cea mai mare companie

de presã din Estonia, Eesti media. În contrast cu cotidianele naþionale, cele locale ºi regionale

au avut o soartã diferitã. Multe dintre acestea au fost pur ºi simplu „transferate” cãtre autoritãile

locale, pentru a fi conduse ºi gestionate de cãtre acestea. Privatizarea lor (pânã la sfârºitul lui

1996) a fost însoþitã de un numãr de conflicte. Politicienii locali au intervenit pe faþã în munca

jurnaliºtilor. În unele locuri s-a mers atât de departe încât au fost numiþi politicieni locali pe

posturile de editori ºefi.  În final, aceste publicaþii au fost vândute pe mai nimic, cele mai multe

ajungând în proprietatea unor companii strãine.

Privatizarea în Letonia a cunoscut aceleaºi douã faze: una iniþialã, de privatizare spontanã,

ºi una mai târzie, reglementatã de cãtre stat. Privatizarea spontanã a ridicat chestiunea stabilirii

8



drepturilor formale de proprietate. „Noul stat” a preluat toate proprietãþile „fostului stat” (inclusiv

mediile de stat), dar chestiunea proprietãþilor fostului Partid Comunist ºi a organizaþiilor afiliate

a rãmas nesoluþionatã. Privatizarea operaþiunilor de media deþinute anterior de Partidul Comunist

a început ºi s-a încheiat încã înainte ca statul sã fi determinat cui aparþineau în fapt aceste

proprietãþi. Al doilea val al privatizãrii a început în 1992, cu adoptarea Legii privatizãrii. Cel mai

mare cotidian leton, Diena, a fost privatizat în baza acestei legi. De abia ºase ani mai târziu, în

1996, statul a procedat la privatizarea celei mai mari tipografii din þarã. Concentrarea de proprietate

a continuat sã se manifeste exact în zona distribuþiei, deºi monopolul statului în acest domeniu

nu a fost niciodatã total eliminat.

În Lituania, privatizarea presei scrise a început în anii 1990, când Guvernul a acceptat,

discret, sã înceteze interferenþa în domeniul presei. Majoritatea instituþiilor de presã au fost

transferate cãtre jurnaliºti ºi alþi angajaþi. Câþiva ani mai târziu, când preþurile au crescut, majoritatea

ºi-au vândut participaþiile unor mari case de editurã sau unor investitori strãini.

Privatizarea în Ungaria a urmat un traseu similar, cu privatizarea spontanã urmatã de

privatizãri în baza legislaþiei recent adoptate. Cu toate acestea, privatizarea spontanã, adeseori

etichetatã drept „scandaloasã”, a dovedit ulterior cã a implicat mult mai puþine fraude ºi nereguli

decât privatizarea controlatã de stat; cele mai grave scandaluri au însoþit privatizarea în baza

legii a marilor companii de presã aflate pe atunci în proprietatea statului.

Spre deosebire de majoritatea celorlalte state post-spocialiste, Polonia a recurs la

privatizarea controlatã de stat încã de la bun început. Privatizarea celei mai mari edituri RSW

(Editura Cooperatistã a Muncitorilor, Press-Book-Ruch) care domina piaþa polonezã a presei

scrise de peste 40 de ani, poate constitui un model al privatizãrilor de presã din Polonia. La

sfârºitul anilor 80, RSW era una dintre cele mai mari companii de media din Europa centralã.

Cadrul legal al privatizãrii RSW a fost creat în 1990, prin legea privind privatizarea Editurii

Cooperatiste a Muncitorilor „Press-Ksiazka-Ruch”. Procesul de privatizare a fost derulat de cãtre

o comisie de lichidare numitã de primul ministru. În derularea acestui proces, comisia a urmat

trei strategii de bazã: „alocarea ziarelor ºi revistelor cãtre cooperativele angajaþilor (acest lucru

necesita aprobarea a cel puþin jumãtate dintre angajaþi, care trebuiau sã investeascã salariul

pe trei luni în achiziþie), vânzarea titlurilor de presã cãtre proprietari privaþi ºi întoarcerea proprietãþii

care a rãmas cãtre fondul de stat. La începuturile activitãþii sale, comisia a controlat privatizarea

a 178 de ziare ºi periodice, dintre care 71 au fost cedate echipelor editoriale (inclusiv douã

sãptãmânale de ºtiri importante), 104 au fost vândute cãtre proprietari privaþi iar trei s-au întors

sub controlul statului.  În 2000, Comisia a depus raportul final (acceptat de cãtre Ministerul de

Finanþe) ºi ºi-a încheiat oficial misiunea. S-a dovedit cã principalul rezultat al acestui proces a

fost dezmembrarea acestui gigant mediatic, dar scopul salvgardãrii pluralismului de media nu

a fost atins.

În cazul Slovaciei, nu se poate vorbi de un anume model specific de privatizare. Toate

operaþiunile de presã scrisã au fost nevoite sã lupte cu interesele puternice ale Guvernului, atât

9



la începutul privatizãrii, cât ºi în etapele mai târzii, în ceea ce priveºte accesul la reþelele de

distribuþie ºi la facilitãþile de tipãrire. Cea mai mare reþea de distribuþie, care se bucura de o

poziþie de monopol pe piaþã, a fost privatizatã în 1998, (cu doar ºase luni înainte de alegeri). Ea

a fost vândutã unui grup de investitori privaþi apropiaþi partidului de guvernãmânt.

Albania nu a beneficiat de nici un fel de privatizare a sectorului de media, aºa cã printre

proprietarii de media de azi poþi lesne gãsi jurnaliºti, editori ºi foºti angajaþi din domeniul presei.

Zerri i Populit, cel mai mare ziar al partidului în fostul regim se aflã azi în proprietatea Partidului

Socialist. Direcþia albanezã de Concurenþã Economicã, în ale cãrei atribuþii intrã controlul preþurilor

la ziare, nu poate exercita acest control asupra publicaþiilor de partid, pentru cã acestea sunt

considerate excepþii la legea Concurenþei.

Privatizarea timpurie din Bosnia ºi Herzegovina s-a derulat în afara oricãrui control, iar

procesul continuã ºi astãzi. Autoritãþile locale ºi cantonale încã mai deþin acþiuni la companiile

de media locale ºi adeseori folosesc aceste poziþii pentru a exercita presiuni asupra ziariºtilor.

Conform datelor oficiale, în 2003 Guvernul croat era cel mai mare proprietare de media,

deºi privatizarea în acest sector a început foarte devreme, încã la sfârºitul anilor 1980. Guvernul

încã mai deþine 83 de companii de media, printre care douã cotidiane, zeci de publicaþii locale

ºi regionale, o agenþie de presã, o tipografie, serviciile publice de radio ºi televiziune, Hrvatska

RadioTelevizija ºi compania publicã de telecomunicaþii (ce deþine transmiþãtoarele).

4. PIEÞELE DE MEDIA

Când comparãm pieþele de media din þãrile post-socialiste, nu comparãm numai pieþe

de dimensiuni diferite. Ci pieþe care oferã condiþii fundamental diferite pentru operaþiunile de

media. În anumite þãri, informaþiile referitoare la operaþiunile de media nu sunt transparente – fie

nu existã nici un registru comercial centralizat, fie datele referitoare la cotele de proprietate

oferite de companiile de media nu sunt verificate independent, fie cifrele referitoare la tiraje nu

sunt disponibile, în pofida obligaþiilor legale de a fi date publicitãþii (în unele þãri, datele de tiraj

sunt considerate secrete comerciale), fie nu existã studii independente de audienþã ºi penetrare.

În pofida acestor diferenþe, se pot gãsi unii numitori comuni. Majoritatea acestor pieþe

sunt de mici dimensiuni ºi fragmentate, adãpostind un mare numãr de operaþiuni de media, în

special în audiovizual. În unele cazuri, existã pieþe paralele, divizate dupã criterii lingvistice. O

altã trãsãturã comunã a acestor pieþe este existenþa unei puternice legãturi între cele mai mari

ºi mai influente medii, pe de o parte, ºi proprietarii locali de capital ºi partidele politice, pe de

alta. Aceastã stare de lucruri subliniazã cât de urgentã este instituirea unei transparenþe a datelor

privind proprietatea.  Accesul public la datele privind proprietatea de media ºi legãturile economice

ºi politice ale patronilor de presã vor permite cetãþenilor sã-ºi formeze o opinie informatã în ceea

ce priveºte politica editorialã a oricãrei operaþiuni de media. Din pãcate, numai datele privind

acþionariatul de media nu pot releva alte posibile forme de legãturi corporatiste între companii

10



care nu au fuzionat în mod oficial, deºi exact aceste legãturi „neoficiale” (care nu figureazã în

nici un registru comercial) pot indica adevãratele conflicte de interese sau, în mod indirect,

dependenþa editorialã a unei anumite companii de presã.

Pieþele locale de media, la nivelul fiecãrei þãri, introduc probleme deosebite. Aceste pieþe

suferã cele mai drastice consecinþe ale concentrãrii de media ºi a jocului conjugat al puterii

politice, economice ºi de presã concentrate în mâinile unei singure persoane. Pieþele locale de

media sunt în mod deosebit sensibile la tot felul de presiuni exterioare. Potenþialul de publicitate

fatalmente limitat (iar anunþãtorii de publicitate locali sunt ºi ei, la rândul lor, oameni de afaceri

ºi politicieni locali) ºi  dependenþa de veniturile din publicitate fac ca tocmai jurnaliºtii din presa

localã sã fie cei mai vulnerabili ºi mai expuºi presiunilor externe.

Operaþiunile private de presã  nu sunt cel mai adesea percepute ca afaceri, ci exclusiv

ca instrumente care garanteazã accesul la puterea economicã sau politicã. De exemplu, presa

scrisã din Macedonia nu are drept motor forþele pieþei libere. Agenþii de publicitate nu cumpãrã

spaþiul publicitar în funcþie de cifrele de tiraj sau audienþã, ci pe baza relaþiilor pe care diferitele

publicaþii le au cu cercurile politice ºi de afaceri influente din þarã. Acele companii ai cãror

preºedinþi sau directori executivi sunt apropiaþi cercurilor guvernamentale sau partidelor politice

îºi plaseazã publicitatea în acele ziare care sprijinã linia politicã a Guvernului. Aceste contracte

de publicitate distribuite „pe prietenii politice” menþin artificial pe piaþã publicaþii care altfel nu

ar fi capabile sã supravieþuiascã prin forþe proprii.

Astfel, în persoana unui singur proprietar se poate gãsi întrupatã o combinaþie de capital

de media, economic ºi politic. Unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri macedoneni,

Ljubisav Ivanov, este proprietarul postului Sitel Television. În mod oficial, proprietarul staþiei este

RIK SILEKS, o companie acþionarã în care Ivanov deþine majoritatea, fiind în acelaºi timp preºedinte

ºi director general. Aceeaºi companie este fondatoarea altor unsprezece companii active în

diverse domenii, de la minerit, industrie ºi agriculturã pânã la bãnci ºi finanþe. Exemplul fostului

ministru al Finanþelor din Macedonia, care este patronul uneia dintre cele mai mari companii de

televiziune din þarã, Kanal 5, demonstreazã în egalã mãsurã strânsele legãturi dintre politicã ºi

sectorul media.

Co-proprietarul ºi preºedintele staþiei de radio SWH din Letonia, care a fost criticat pentru

sprijinul deschis pe care l-a acordat liberalilor din partidul Calea Letoniei în timpul alegerilor, a

susþinut cã la radioul sãu „poate face ce vrea”, atâta timp cât nu îºi alungã publicul. Proprietarii

strãini care cumpãrã instituþii de presã în þãrile post-socialiste sunt perfect conºtienþi de importanþa

„sprijinului” politic local. Martin Pompadur de la News Corporation al lui Murdoch a declarat în

sãptãmânalul bulgãresc Capital (din 6 februarie 2000): „Nu ne pot imagina investind în ziare.

Deþinem ziare în Australia, Regatul Unit ºi un cotidian în SUA, dar în afara lumii anglofone ne-

am simþi foarte sânjeniþi în afacerile de presã. În multe þãri ziarele au afilieri politice, dar noi mereu

am insistat asupra independenþei 100%”.

Bodo Hombah, CEO al concernului german WAZ, a declarat sãptãmânalului macedonean

11



Dnevnik (din 3 noimebrie 2003) cã WAZ asigurã independenþa editorilor ºi jurnaliºtilor care

lucreazã pentru ziarele companiei. „Situaþia presei în sud-estul Europei este mai degrabã dificilã,

dar, oriunde am pãtruns noi, ziarele sunt stabile. Noi „le þinem spatele” jurnaliºtilor, astfel încât

ei sã se poatã concentra asupra muncii lor.” WAZ l-a numit pe Srdan Kerim, un fost diplomat ºi

fost ministru de externe în coaliþia guvernamentalã ca membru în consiliul de conducere al celor

trei ziare pe care compania germanã le deþine în Macedonia.

Zeljko Mitrovic, proprietarul  TV Pink, cea mai popularã staþie regionalã de televiziune

din fosta Iugoslavie, a fost membru în fostul Parlament federal ºi a candidat pe listele partidului

soþiei lui Slobodan Milosevic, Mirjana Markovic. El ºi-a caracterizat propria carierã politicã drept

o miºcare pragmaticã de afaceri. Conform spuselor lui, nu a fost niciodatã interesat sã joace

un rol politic, dar l-a acceptat din raþiuni de afaceri – pentru protejarea propriilor interese.

Printre cei mai importanþi proprietari ai televiziunii albaneze TV Koha se gãsesc ministrul

Agriculturii ºi primarul unuia dintre cele mai mari oraºe ale þãrii. Majoritatea proprietarilor de

media „locali” deþin ºi alte afaceri, ºi aceste alte afaceri sunt sursa de fonduri care þin în viaþã

operaþiunile de media. De aceea, veniturile din publicitate nu sunt o problemã pentru aceste

companii de media. Principalul avantaj al deþinerii de operaþiuni de media este posibilitatea de

a exercita influenþã politicã. Puterea media este putere politicã, aºa cã proprietarii de media,

operaþiunile de media sunt, înainte de orice, o pârghie de influenþã politicã.

Unii proprietari cumpãrã afaceri de media pentru a-ºi asigura sprijin pentru celelalte

afaceri ale lor. În Kosovo/a, de exemplu, Ekrem Luka deþine cel mai popular post de radio, Radio

Dukagjini, TV Dukagjini, Editura Dukagjini ºi tipografia Dukagjini, o echipã de baschet, o companie

de tutun, una de construcþii ºi una de asigurãri.

În Bosnia ºi Herzegovina, subvenþiile de stat ºi donaþiile, mai degrabã decât vânzãrile

ºi veniturile din publicitate constituie principalele surse de supravieþurie ale companiilor de media.

Din 1996 încoace, numai guvernul SUA a investit circa 34 milioane de dolari pentru sprijinirea

audiovizualului ºi presei independente. Dacã adãugãm la aceastã sumã donaþiile Comisiei

Europene ºi ale variilor ONG-uri (Ex, Open Society), devine evident cã aparentul pluralism de

media, deºi preponderent extern, se bazeazã în principal pe diferite forme de asistenþã. „Rãmâne

întrebarea câte dintre aceste operaþiuni de media ar fi capabile sã supravieþuiascã fãrã aceste

ajutoare. Una dintre consecinþele dependenþei lor de donaþii este demonstratã de dependenþa

lor specificã de þãrile sau instituþiile care le furnizeazã aceste fonduri. Experienþa a demonstrat

cã majoritatea mediilor sponsorizate au fost create ca proiecte politice, eºuând în încercarea

de a deveni succese comerciale.”

În Moldova, Legea Sponsorizãrii ºi Donaþiilor nu face nici o deosebire între operaþiunile

de media ºi alþi beneficiari ai mecanismelor de sponsorizare. Proporþia banilor proveniþi de la

sponsori se ridicã, în cazul anumitor operaþiuni de media, la o treime din bugetul total. Dar

sponsorii de media, deºi aºteaptã, probabil, favoruri în schimbul sprijinului lor, rãmân ascunºi.

Prin definiþie, sponsorizarea înseamnã finanþare directã sau indirectã a unei operaþiuni de media

12



în scopul de a promova numele sponsorului, marca sau imaginea acestuia. O operaþiune de

media sponsorizatã, dar care refuzã sã facã public numele sponsorului sau sã marcheze clar

materialele jurnalistice care sunt sponsorizate, nu poate pretinde nici un fel de credibilitate.

O altã formã de interferenþã cu mecanismele pieþei este distribuirea sau redistribuirea

unor forme variate de ajutoare de stat. În Albania, de exemplu, nu existã nici o linie în bugetul

de stat care sã fie rezervatã sprijinirii pluralismului în media, dar statul intervine în acest domeniu

prin închirierea de spaþii de birouri la preþuri sub cele practicate pe piaþã. Cu toate acestea, din

cauza lipsei de criterii clare ºi a lipsei de transparenþã a metodelor de selecþie, acest tip de

intervenþie poate da naºtere la abuzuri. Atunci când selecteazã operaþiunile de media pentru

distribuirea publicitãþii de stat, care reprezintã o parte considerabilã din veniturile de publicitate

de pe piaþa de media din Albania, statul opteazã pentru acele voci care nu sunt critice la adresa

Guvernului ºi politicilor sale.

Ungaria are ºi ea o „zonã gri a subvenþiilor de stat” care constã în contracte de publicitate

pentru organizaþii de stat, companii aflate în proprietatea statului, primãrii, etc. Deºi suma unor

astfel de contracte este greu de estimat, majoritatea experþilor sunt de acord cã ele reprezintã

8-10 % din totalul cheltuielilor de publicitate (aproximativ 500 de milioane de euro in 2002). Acest

tip de publicitate nu are la bazã criteriile pieþei ºi, datã fiind valoare totalã a veniturilor astfel

generate, publicitatea „gri” este mai importantã ºi cu mai mare putere de influenþã decât alte

surse de ajutor de la stat.

Una dintre problemele fundamentale ale pieþelor de media din þãrile post-socialiste este

monopolul asupra sistemelor de distribuþie.  În majoritatea acestor þãri, tocmai privatizarea

sistemelor de distribuþie este cea care a demonstrat cã prin restrângerea accesului la distribuþie

se poate controla intrarea pe piaþã a unor noi actori. În Bulgaria, de exemplu, reþeaua de distribuþie

se aflã în mâinile câtorva proprietari.  Doi distribuitori au relaþii de proprietate cu cei mai mari

editori (WAZ este unul dintre ei), aºa cã, prin impunerea de termeni nefavorabili în contractele

de distribuþie, aceºtia pot influenþa poziþia pe piaþã a celorlalþi actori. O a treia reþea de distribuþie

a fost cumpãratã de un consorþiu de publicaþii bulgare creat special în copul acestei achiziþii,

în vederea asigurãrii de condiþii mai bune pentru difuzarea propriilor publicaþii. În Albania, reþelele

de distribuþie acoperã marile oraºe. Dacã adãugãm la aceasta faptul cã un abonament lunar

la un ziar reprezintã cam 13% din salariul mediu, devine evident cã piaþa, ºi aºa restrânsã, este

supusã unor noi limitãri.

Am spus deja cã pieþele de media nu sunt guvernate în principal de forþele economiei

de piaþã. Un numãr relativ mare de cotidiane au fost lansate cu intenþia clarã de a proteja anumite

interese politice. Ungaria, de exemplu, are patru cotidiane politice. Potrivit analiºtilor industriei,

piaþa ungarã poate susþine numai douã titluri: Nepszabadsag, de centru-stânga (deþinut în

proporþie de 49,97% de Ringier A.B, 17,68% de BertelsmanA.G ºi 26,5% de Fundaþia Presa

Liberã) ºi Magyar Nemzet, de centru-dreapta (acþionar majoritar fiind un cetãþean maghiar care

este ºi redactor ºef).

13



Piaþa de presã scrisã din Polonia, dominatã de proprietari strãini, este caracterizatã de

un intens proces de consolidare. În anul 2000 s-au înregistrat 25 de cazuri de fuziuni, numãr

care a crescut la 31 în 2001. Potrivit raportului pe 2002 al lui Arthur and Andreson (Raport asupra

pieþei de media din Polonia), aceasta reprezintã 7, respectiv 8% dintre toate fuziunile la nivel

european. Investiþiile necesare pentru lansarea unui nou cotidian sunt estimate în momentul de

faþã la 22 milioane de euro, o sumã de aproximativ 12 ori mai micã decât cea necesarã lansãrii

unui post de televiziune cu acoperire naþionalã. Pieþele de media locale ºi regionale sunt cele

care suferã cele mai grave efecte ale concentrãrii, fuziunilor ºi consolidãrii. Drept urmare, piaþa

regionalã se aflã aproape în întregime în mâinile a doi mari actori, grupul norvegian Orkla ºi cel

polonez Press.

În Cehia, investitorii strãini au utilizat iniþial strategia expansiunii proprietãþii. Deosebit

de activi au fost editorii germani mai mici care au dobândit un control cvasi-total asupra pieþei

presei locale ºi regionale. De ce au decis operatorii mai mari, precum WAZ sau Axel Springer

sã nu intre pe piaþa cehã? O posibilã explicaþie ar fi aceea cã „ marii jucãtori” erau în primul rând

interesaþi de cumpãrarea cotidianelor naþionale, dar cã la vremea aceea ele erau fie neprofitabile,

fie aveau deja proprietari care nu voiau sã vândã pachetele majoritare. Cam prim preajma anului

2000, investitorii germani au ajuns la o înþelegere mutualã asupra viitorului presei regionale din

Cehia. Astãzi, editura Vltava-Labe-Press, proprietate a comapaniei germane Verlagsgruppe

Passau, controleazã aproape toate ziarele locale ºi regionale din Cehia. Divizia din Bohemia a

VLP scoate, de asemenea, ºi ziarul de seara din Praga, Vecernik Praha, 17 sãptãmânale ca

suplipente ale unor cotidiane regionale ºi un sãptãmânal regional independent. Orice noi titluri

sunt împiedicate sã intre pe piaþa regionalã a publicaþiilor.

Ziarul cu cel mai mare tiraj din Kosovo este Koha Ditore, scos de grupul privat Koha

Group, proprietatea lui Veton Surroi. Portofoliul lui Koha Group mai include tipografia Koha Print,

Koha Vision Television (KTV), cu acoperire naþionalã, ºi Koha Net – servicii furnizare de Internet.

Koha Ditore se poate auto-susþine, în timp ce televiziunea Koha este sprijinitã financiar de diferite

ONG-uri (ex. Open Society) ºi organizaþii guvernamentale (USAID). Radio Television 21 (RTV

21) este o companie multimedia privatã aflatã în proprietatea familiei Saraciuni/Kelmendi, care

conþine Televiziunea 21, Radio 21 ºi radioul pe Internet Radio 21.net. Nici una dintre cele douã

staþii de televiziune (KTV ºi Televiziunea 21) nu ar putea supravieþui pe piaþã fãrã ajutorul strãin.

Aºa cum nici piaþa de tipãrituri nu ar putea susþine cele 5 ziare care apar în Kosovo/a (numai

Koha Ditore este profitabil). De asemenea, nici unul dintre sãptãmânale nu produce profit. Din

cele cinci sãptãmânale, numai Zeri ar avea ºanse sã supravieþuiascã pe piaþã.

Pentru a recapitula, pieþele de media incluse în studiul de faþã se caracterizeazã prin

prezenþa puternicã a investitorilor strãini ºi a persoanelor care deþin puterea economicã ºi politicã.

Alte trãsãturi comune sunt piaþa în expansiune a tabloidelor, concentrarea pieþelor locale ºi

regionale ºi un mare numãr de staþii de radio ºi televiziune care funcþioneazã pe pieþe de

audiovizual haotice, în prezenþa unor slabe servicii publice de radio ºi televiziune.

14



În deceniul trecut, piaþa audiovizualului s-a modificat într-un ritm mai lent ºi a fost mai

strict reglementatã de cãtre stat. Majoritatea acestor þãri au moºtenit de la regimurile trecute

monopoluri de stat în sectorul radio-TV. Dar aceste companii de radio ºi TV, programate sã fie

transformate în servicii publice, nu erau gata pentru aceastã transformare.  Majoritatea lor dispun

de structuri organizaþionale ineficiente, de staff-uri supradimensiunate, aveau un management

defectuos ºi le lispea atât viziunea, cât ºi dorinþa de a se schimba. Promisiunile noilor guverne

s-au oprit numai la nivel declarativ, iar autoritãþile nu au creat condiþiile esenþiale pentru

transformarea companiilor de stat în servicii publice. De aceea, acest deceniu de schimbãri în

piaþa audiovizualului se poate rezuma la înlocuirea monopolului de stat cu monopolul sectorului

comercial.

În Slovacia, TV Markiza a sfârºit prin a nu avea nici un fel de competiþie realã. Slovacia

a adoptat legislaþia anti-concentrare în 2000, dar implementarea acestor legi s-a dovedit a fi

problematicã. Nici una dintre deciziile emise pânã în 2003 de Consiliul de Emisii ºi Retransmisii

nu evidenþia încãlcarea vereuneia dintre prevederile legii anti-concentrare. Consilul este ales de

Parlament, aºa cã grupurile de media puternice pot influenþa selecþia candidaþilor ºi pot împiedica

efectele negative asupra afacerilor lor.

În Ungaria, cele doua canale comerciale de televiziune, TV 2 (80% deþinute de SBS) ºi

RTL Klub (49% deþinute de CLT-Ufa S.A/Bertelsman, 25% Matav RT ºi 20% Pearson Netherlands

B.V.) au avut, în 2003, o cotã de piaþã combinatã de aproape 60% ºi aproape 90% din piaþa de

publicitate. Situaþia de pe piaþa de radio nu era cu mult diferitã. Cotele deþinute de cele douã

canale private de radio care emit sub marca Danubius (deþinut 100% de Advent International)

ºi Slager (Emmis Broadcast International Corporation – 54%, Credit Suisse First Boston Radio

Operation B.V. – 20% ºi Syuper Express Kft – 15%) sunt estimate la la aproape 50% din cotele

de audienþã ºi 60% din piaþa de publicitate. Legea Audiovizualului din Ungaria a fost adoptatã,

la capãtul a lungi dezbateri parlamentare, în 1995. Singurele amendamente relevante la lege

au fost adoptate în 2002, dar ele nu se refereau la mãsuri anti-concentrare. Legea Concurenþei

din 1996 a fost amendatã de mai multe ori.

Piaþa audiovizualului din Polonia este divizatã între un radiodifuzor public puternic (53%

cotã de piaþã) ºi mai mulþi operatori comerciali (cotã de piaþã 47%). Peisajul televiziunilor poloneze

a prins contur în timpul primei perioade de acordare a licenþelor (1992-1994). Scopul principal

a fost, într-o primã etapã, asigurarea pluralismului diferiþilor operatori, care sã se adreseze

diferitelor segmente de public, mai degrabã decât sã se concureze între ei. Astfel, au fost

acordate licenþe pentru 12 operatori locali (una naþionalã – Polsat, una supra-regionalã – Telewizja

Wisla, ºi nouã locale) ºi una pentru un operator strãin (televiziunea cu platã Canal Plus). Aceastã

strategie avea la bazã dezvoltarea echilibratã a pieþei de televiziune în care dominaþia serviciului

public, care oferea deja douã canale naþionale (TVP I, TVP II), 11 canale regionale, un canal prin

satelit (Polonia) ºi un canal de tip magazin (Telegazeta) ar fi fost limitatã de un sector privat

puternic. În 2000, Polonia numãra 40 de canale de televiziune, printre care douã platforme

15



digitale, opt canale poloneze naþionale ºi supra-regionale, ºi nouã canale locale. În 2003, raportul

Consiliului Naþional al Audiovizualului nota o creºtere a concentrãrii de capital pe piaþa de radio,

în particular intensificarea acþiunilor a doi dintre proprietarii de reþele locale – Agora (28 de staþii

locale, în 2003) ºi ZPR (24 de staþii locale în 2003, dintre care 22 incorporate în reþeaua Eska).

Mai mult de jumãtate din staþiile de radio care operau pe ºapte dintre cele mai mari pieþe locale

din Polonia sunt concentrate în mâinile acestor doi proprietari.

Legislaþia de media din Cehia nu restrânge participaþia strãinilor. Singura limitare a

proprietãþii încruciºate impuse în Cehia se referã la domeniul audio-vizualului – în baza legii

Audiovizualului din 2001, o companie poate deþine numai o singurã licenþã naþionalã de televiziune

sau de radio.În conformitate cu criteriile Oficiului ceh pentru Protecþia Concurenþei, toate mijloacele

de informare în masã formeazã o singurã piaþã. În piaþa astfel definitã, nici un editor, radiodifuzor

sau companie de media nu poate avea o poziþie dominatã pe „piaþa relevantã” (limita este stabilitã

la 30%).

Piaþa audiovizualului din Macedonia este puternic segmentatã. Prevederile legale au

împiedicat concentrarea proprietãþii de media. În virtutea legii macedonene, pãrþile deþinute în

audiovizual nu pot fi transferate unei terþe persoane. În practicã, aceasta înseamnã cã nu este

posibil sã cumperi o operaþiune existentã de media, iar cei interesaþi trebuie sã înfiinþeze una

nouã (ºi sã aplice pentru obþinerea unei licenþe). Lesne de înþeles, presiunile asupra Consililului

Audiovoizualului au fost foarte puternice. Se poate spune cã în acele þãri în care au fost introduse

prevederi legale care sã restrângã concentrarea de proprietate ºi unde organismele de

reglementare au respectat aceste prevederi ºi le-au susþinut, nu se manifestã o concentrare

semnificativã de media.

Printre instrumentele cheie care pot preveni concentrarea pe pieþele de media se numãrã

legislaþia generalã privind concurenþa (ºi, încã ºi mai important, implementarea acestei legislaþii)

ºi restricþiile speciale impuse prin legile care reglementeazã domeniul mass-media. Majoritatea

acestor þãri au legislaþie generalã privind concurenþa ºi „supape de siguranþã” speciale implementate

în legislaþia de media.  Dar locul în care apar dificultãþile este aplicarea legilor concurenþei în

sectorul media (definirea pieþelor relevante, poziþia dominantã ºi abuzul de atare poziþie). Aceastã

problemã nu este decât agravatã de ineficienþa instituþiilor specializate al cãror rol este protecþia

concurenþei.

Multe dintre legile privind protecþia concurenþei definesc concentrarea drept cazurile în

care companii individuale, împreunã cu persoanele cu care se aflã în legãturã, controleazã 40%

din pieþele relevante. În Albania, de exemplu, existã prevederi  care interzic expres reducerea

preþurilor dacã scopul este eliminarea concurenþei; stricarea reputaþiei (de exemplu, afirmaþii

false la adresa concurenþei, fãcute cu scopul de a le  aduce prejudicii); convingerea unor angajaþi

ai concurenþei sã-ºi încalce contractele ºi angajarea acestor persoane pentru a câºtiga un avans

în faþa concurenþei. În realitate, încãlcarea acestor prevederi þine de practica curentã.

16



5. PIEÞELE PARALELE

Una dintre trãsãturile pieþelor de media din þãrile post-socialiste este existenþa pieþelor

paralele delimitate de “frontiere” lingvistice (ºi etnice). Pieþele paralele lucreazã ca parte a pieþei

interne dar, în anumite cazuri, ele sunt rezultatul unei forme speciale de “intruziune” a unei alte

þãri (de regulã vecine). Sã luãm, de exemplu, piaþa de media din Moldova, care este împãrþitã

între mediile de limbã românã ºi cele de limbã rusã. Komsomolskaia Pravda Moldova este o

publicaþie de opt pagini inseratã în periodicul publicat la Moscova ºi distribuit în Republica

Moldova. Staþiile de radio ruseºti din Moldova “îi informeazã pe ascultãtorii moldoveni despre

starea vremii în regiunea Moscovei, despre deciziile liderilor ruºi, despre cãrþi publicate la

Moscova ºi pe care cei din Moldova nu au cum sã le cumpere... ba chiar despre blocajele de

trafic de pe strãzile Moscovei”.  Cu toate acestea, audienþa acestor staþii de radio este din

Moldova, mulþi dintre ascultãtori n-au fost niciodatã la Moscova ºi nici nu vor ajunge acolo

vreodatã. Suplimentele ºi secþiunile speciale din ziare, programele de radio ºi televiziune difuzate

de staþii strãine ºi retransmise în Moldova constituie trãsãturile caracteristice ale pieþei paralele

de media din aceastã þarã. O altã trãsãturã este dezvoltarea “cu douã viteze”: dezvoltarea lentã

a cotidianelor naþionale ºi a reþelelor de radio/TV cu acoperire naþionalã, ºi cea cu ritm mai alert

a sãptãmânalelor, a presei locale ºi a publicaþiilor de partid. Una dintre convingerilor oamenilor

de afaceri din Moldova (în majoritate de etnie rusã) este cã “o afacere bunã nu poate fi decît

un ziar rusesc”. Dar polarizarea pieþei de media între cea de limbã rusã ºi cea de limbã românã

mai are o consecinþã: pune în umbrã prezenþa altor minoritãþi etnice, a cãror voce nu se poate

face auzitã.

În unele þãri, existenþa pieþelor paralele (pe criterii lingvistice) nu promoveazã pluralismul,

efectul fiind chiar cel contrar: excluderea sau “ghettoizarea presei”. În Estonia, de exemplu,

aproape 400.000 de mii de cetãþeni rusofoni au de ales între circa 20 de titluri de ziare în limba

rusã. Dupã ce guvernul a decis, în 1993, sã înceteze traducerea programelor de televiziune în

limba rusã, populaþia rusofonã a creat cooperative de consumatori, care au cumpãrat antene

de satelit ºi au început sã urmãreascã programele ruseºti disponibile pe satelit. Se poate spune

cã în Estonia sectorul televiziunii este divizat între grupul estonian ºi cel rusofon, fiecare dintre

acestea urmãrind exclusiv programele în limba maternã. Informaþia ºi piaþa de media din Letonia

sunt divizate de linii lingvistice (etnice) de demarcaþie. Numãrul titlurilor publicaþiilor de limbã

rusã este în creºtere, în contrast faþã de cele în letonã, care trec printr-un proces de consolidare.

Presa scrisã din Bosnia ºi Herzegovina trebuie sã facã faþã unei puternice concurenþe din partea

publicaþiilor editate în Croaþia sau Serbia ºi distribuite pe teritoriul acestei þãri. Piaþa de radio ºi

televiziune din Muntenegru este direct influenþatã de evoluþiile politice, în speþã de relaþiile dinte

Muntenegru ºi Serbia. În 1990 exista un singur radiodifuzor, cel de stat. Singura concurenþã

cãreia trebuia sã-i facã faþã era cea a posturilor italiene RAI UNO ºi RAI DUE, care se bucurau

de o audienþã mai mare decât televiziunea de stat. Astãzi, Muntenegru dispune de propriile sale

17



staþii de radio ºi televiziune, iar cea mai acerbã concurenþã este cea a canalelor sârbeºti. De

fapt, toate televiziunile din Serbia, cu excepþia lui B92, sunt prezente în Muntenegru, fie emiþând

pe frecvenþe temporare, fie cu programe retransmise de radiourile ºi televiziunile din Muntenegru.

Mai trebuie adãugat cã publicaþiile editate în Serbia sunt difuzate cu regularitate pe piaþa din

Muntenegru. În schimb, nici un program radio sau TV din Muntenegru nu este distribuit în Serbia.

Serviciile publice de radio ºi televiziune din Macedonia emit în limbile albanezã, turcã,

romani, sârbã, valahã ºi bosniacã, în speþã în toate limbile minoritãþilor naþionale din þarã. Dintre

cele 54 de televiziuni comerciale, 13 au programe în albanezã ºi doua în romani. Dintre cele 67

staþii de radio comerciale, zece difuzeazã programe în albanezã,  trei în romani ºi douã în turcã.

O staþie de radio din Skopje emite un program bilingv (în macedoneanã ºi albanezã). Este evident

cã existã mai multe pieþe lingvistice paralele în Macedonia. Dar cînd a trebuit sã decidã dacã

o companie a abuzat de poziþia dominantã pe piaþa de presã scrisã, Autoritatea macedoneanã

anti-monopol a decis cã “piaþa relevantã” trebuie sã includã ºi ziarele în limba albanezã,

argumentând cã cititorii ziarelor în albanezã pot citi ºi ziarele scrise în macedoneanã. Autoritãþile

au ignorat astfel caracteristica fundamentalã a pieþelor paralele, anume diferenþierea lingvisticã,

precum ºi faptul cã este discutabil dacã populaþia vorbitoare de limbã macedoneanã poate citi

publicaþiile în albanezã.

În final, sã menþionãm cazul Kosovo/a, unde pieþele paralele sunt formate în principal

de publicaþii în sârbã ºi albanezã. Zeri ºi Java sunt cele douã sãptãmânale în albanezã care au

cel mai mare tiraj; Jedinstvo este singurul sãptãmînal în limba sârbã, Alem este singurul sãptãmânal

în bosniacã, iar Yeni Donem este sãptãmînalul în limba turcã. Nevoile cititorilor de limbã sârbã

au fost satisfãcute prin intervenþia OSCE, care a asigurat distribuirea unor cotidiane ºi a altor

publicaþii editate la Belgrad cãtre populaþia sârbã din provincie.

Se poate spune cã, în afara serviciilor publice de radio ºi televiziune, pieþele paralele, care

funcþioneazã ca niºte sisteme separate (închise), sunt singurele care mai furnizeazã servicii

þintite exclusiv asupra unor grupuri etnice. Problemele apar datoritã faptului cã þãrile vecine

(“þãrile-mamã”) invadeazã pieþele cu produsele lor, care sunt susþinute de o audienþã mai

numeroasã ºi, prin urmare, de o piaþã de publicitate mai mare.

18




