ROMANIA

(Manuela Preoteasa)

1. INTRODUCERE

Romanii nu se pot plange ca nu au ziare, posturi de radio si de televiziune. Au o multime.
Exista o singura problema: sursele demne de incredere se pot numara pe degete. Dupa caderea
comunismului, au aparut peste 1200 de titluri noi. Cinci ani mai tarziu, unele au disparut, dar au
aparut altele. Cifrele nu s-au schimbat in ultimul timp. Astazi, in Romania, exista 1500 de publicatii,
dintre care majoritatea sunt saptamanale, carora li se adauga circa 200 de cotidiene; 14 dintre
ele se aflain capitala tarii, iar in judete, intre 1 si 5. In pofida pluralismului afisat, analistii mediilor
de informare independente nu dorm linistiti.
Mihai Coman, profesor de jurnalism, declara: “Ziaristii din intreaga regiune au pierdut controlul
asupra profesiei, care a ajuns sa fie dominata de proprietarii mass-media”. 'Freedom House a
calificat presa din Romania ca fiind partial libera. 2

Dupa o saptamana de monitorizare a stirilor TV, cand nu a reusit sa identifice nici o stire
critica la adresa guvernului, desi 78% din stiri se refereau la activitatea guvernului, ® Agentia de

Monitorizare a Presei (AMP) s-a aratat ingrijorata: “Cu cat se apropie anul electoral, presiunile
asupra presei sunt in crestere; cel mai raspandit fenomen negativ (...) 1l reprezinta distorsionarea
politica a informatiilor transmise de posturile TV; la nivel local, are loc un fenomen de “berlusconizare”
a presei.”

Dr. Mark Percival, directorul unei organizatii - centru de gandire, a declarat: “in pofida
progresului aparent al tarii spre integrare europeana, in ultimii doi-trei ani, pozitia mediilor de
informare independente s-a deteriorat, mai ales la nivel Iocal”.4

Legislatia cu privire la liberul acces la informare si transparenta s-a imbunatatit, dar, in
privinta punerii in aplicare, exista inca probleme. In tara exista zeci de organizatii si asociatii
media. Cea mai influenta, dar totodata controversata, Clubul Roméan de Presa, reprezinta
proprietarii unor institutii de presa. In anul 2002, circa 30 de ONG-uri de presa au devenit membre
ale Conventiei Organizatiilor Media, incercand sa actioneze concertat in vederea apararii libertatii
de exprimare si a drepturilor de breasla. In acest sens, mai sunt multe de facut. Dupa cum
spunea si loana Avadani, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, “mediile de
informare sunt pe masura societatii pe care o reprezinta”, iar societatea romaneasca este inca

marcata de coruptie, scandaluri, lipsa de resurse economice si scindata de confruntari politice.

2. REGLEMENTARI SI IMPLEMENTARE

In Romania, activitatea economica trebuie avizata de Consiliul Concurentei (CC), pe

baza Legii Concurentei (adoptata in 1996), amendata prin ordinul presedintelui CC (in 2001).

29



Spre deosebire de radio si televiziune, cazurile de concentrare a proprietatii din presa scrisa
sunt tratate in contextul general, aplicabil oricarei afaceri. Principalul criteriu este pozitionarea
pe piata a institutiei respective. O astfel de pozitionare este considerata drept ilegala, atata
vreme cét poate conduce la restrictii, la Tmpiedicarea sau perturbarea concurentei pe o piata
anume sau pe o parte din ea.® Incalcarea legii inseamna o amenda de pana la 10% din cifra
de afaceri a companiei. Cum Consiliul Concurentei este singurul for autorizat sa ia o decizie in
aceasta problema, independenta acestuia este absolut necesara. In pofida acestui lucru,
opozitia, In repetate randuri, a acuzat guvernul ca incearca sa politizeze consiliul, ultima oara,
in decembrie 2003. Legea in domeniu este — in cea mai mare parte - in conformitate cu
reglementarile UE ©, dar companiile reusesc sa se sustraga Legii Concurentei, chiar ascunzand
numele proprietarului. Lipsa unei legislatii in privinta “holding-urilor”, ca entitati economice, poate
si ea avea efecte In acest sens. Reglementarile in privinta audiovizualului sunt mai stricte; Legea
Audiovizualului (adoptata in 2002) restrictioneaza cota de piata a unui radiodifuzor la 30%.” Pe
de alta parte, aceasta lege a eliminat diferentele intre investitorii nationali si cei din strainatate.
In privinta mas-media, nu exista prevederi speciale cu privire la transparenta proprietatii.
Totusi, Articolul 30 (5) al Constitutiei stipuleaza: “Conform legii, este posibil ca mass-media sa
fie obligate sa-si dezvaluie resursele financiare”.
In general, legislatia Romaniei interzice anonimatul proprietarului; fiecare companie este obligata
sa dea publicitatii astfel de date la Registrul Comertului (RC) si s& comunice eventualele schimbari.
Practic insa, putine companii respecta obligatia de a-si aduce la zi informatiile, atata vreme cét
nu exista sanctiuni in cazul incalcarii acestei prevederi. Atunci cand guvernul a hotarat ca RC
sa intre sub jurisdictia Ministerului Justitiei, IREX ® si-a exprimat ingrijorarea ca “guvernul va
incerca sa cenzureze informatiile cu privire la proprietarii companiilor vizate”. Un lucru e sigur:
cenzurat sau nu, RC nu face decat sa dezvaluie varful ice-bergului, in vreme ce adevaratii
proprietari se pot refugia in paradisuri fiscale sau in alte jurisdictii care permit anonimatul. Tn
ciuda acestor imperfectiuni, RC ramane singura sursa de date cu privire la proprietarii companiilor
romanesti, dar transparenta isi are pretul ei: desi publica, informatia nu este gratuita. La prima

vedere, ea ar costa Intre 2 si 30 de euro sau chiar mai mult, in functie de complexitatea ei.

3. PIATA MEDIA SI PROPRIETATEA

3.1 Televiziunea

Proprietarii privati ai presei scrise au fost primii care au aparut pe piata de media din
Romania, urmati, circa doi ani mai tarziu, de proprietari ai statiilor de radioteleviziune. Tn anul
1995, pe piata de televiziune, existau trei ofertanti la nivel national: Antena 1, Tele7abc si, la
sfarsiul anului 1995, ProTV. In urmatorii opt ani, au aparut alte canale constituite ca retele la nivel
national, cu acoperire mai mult sau mai putin dezvoltata: Prima TV (1997), Realitatea TV (2001,

primul canal exclusiv de stiri din Romania), National TV (in toamna anului 2003), B1 TV si, mai

30



nou aparute, Alpha TV, N24 (exclusiv stiri). Pe langa acestea, exista multe posturi locale, de
obicei, afiliate principalilor jucatori de pe piata. Televiziunea publica are patru canale: TVR 1 si
TVR 2, mai putin extins, TVR Cultural si TVR International, transmis prin satelit.

Televiziunea a ramas cea mai la indemana sursa de informatii, aproape 80% din populatie
obtinand informatii pe aceasta cale °. In pofida acestei forte, diversitatea este limitata de slaba
acoperire a televiziunii prin cablu: putin peste jumatate dintre abonatii TV beneficiaza de televiziune
prin cablu; In plus, o serie de gospodarii nici macar nu dispun de un televizor. in consecinta,
televiziunea publica ramane singurul furnizor capabil sa acopere cea mai mare parte din populatia
rurala. Tn mod obisnuit, un post privat de televiziune acopera intre 50 si 72% din populatia
Romaéniei, comparativ cu procentul de 99%, atins de TVR1.

Analizand televiziunea la nivel national, ne putem face o idee despre numarul oamenilor
influentati de o anume sursa de informatie. Pe de alta parte, in mediile urbane, batalia pentru
audienta este acerba. Din acest punct de vedere, televiziunea publica se afla in urma posturilor
comerciale. Cele doua canale publice, TVR 1 si TVR 2 au impreuna o cota de piata de 35%,
potrivit studiului de audienta pentru anul 2003, realizat de TNS AGB International (28 ,1% - TVR
1, fost Romania 1 si 6,9% - TVR2). Daca analizam aceleasi procente in zonele urbane, televiziunea
publica atinge jumatate din acest procent, 28% (14% - TVR 1 si 4% TVR2), potrivit sursei citate.

Pe piata de televiziune, 1n competitie se afla sase principale posturi TV.

Canal TV Acoperire teritoriu Cota de piata 2003 Companiile care detin licenta Proprietarii principali
2003 national
TVR 1 98% 28,1% Societatea Romana de Televiziune Statul roméan
ProTV aprox. 70% 15,3% ProTV S.A. 80% CMA
14,84% Adrian Sarbu
5% Rootland Trading Limited
Cipru
Antena 1 aprox. 70% 132% Corporatia pentru Cultura aprox. 41% Dan Voiculescu

si Arta Intact

Canal TV Acoperire teritoriu Cota de piata 2003 Companiile care detin licenta Proprietarii principali

TVR2 60-70% 6,9% Societatea Romana de Televiziune (SRTV) — Statul Roman

31



Acasa TV 60% 6,6% ProTV S.A. 80% CME

14,84% Adrian Sarbu
5% Rootland Trading Limited
(Cipru)

Prima TV 60-70% 57% RID si SBS Broadcasting S.A.  Aprox. 46,6% Cristian
Burci (orin RID,
individual si prin

alta firma)

37.2% SBS
Realitatea TV 2% Bluelink Comunicazioni S.A. Sindicatele din

Elvetia (55%), Petrom Service S.A. (35%) Petrom detin controlul,

sustine Liviu Luca.

Televiziunea atrage cea mai mare parte din piata de publicitate. Potrivit datelor furnizate de
Capital °, in 2003, 56,25% din publicitatea de pe piata romaneasca s-a indreptat catre televiziuni,
28,1% catre presa tiparita si numai 5,6%, la posturile de radio . Tn Romania, totalul cheltuielilor

pentru publicitate este estimat la 180 milioane de euro'? (net, inclusiv outdoor).

3.1.1 Grupul PRO TV

Pro TV este cel mai important post privat de televiziune, acopering 72% din teritoriu si
avand o cota de piata la nivel national de 15,3% in 2003, potrivit masuratorilor TNS AGB pentru
20033, Din acelasi grup face parte si Acasa TV, orientat spre o audienta feminina si avand o
cota de piata de 6,6% in 2003 si 9,8 % In zonele urbane™. Postul transmite in special telenovele,
melodrame, divertisment si cateva programe de stiri. Al treilea canal din grup este Pro TV
International, destinat publicului din strainatate.

La data de 22 iulie 2002, Legea audiovizualului a permis operatorilor sa fie si detinatori
de licenta, practica recomandata de Consiliul National al Audio-Vizualului (CNA). Prin urmare,
CME a infiintat Pro TV SA (fost Pro TV SRL), in care detine 80% din actiuni (de la 66% in 2003)°.
Pro TV SA a devenit unic proprietar si operator al licentelor CME (Pro TV, Acasa si Pro TV
International), o data cu finalizarea transferului licentelor de la Media Pro International si Media
Pro SRL. Ca principal proprietar, CME a schimbat in favoarea sa si componenta conducerii.
In privinta celorlalti doi proprietari, Adrian Sarbu a ajuns la o intelegere cu lon Tiriac, prin care
primul preia toate actiunile lui Tiriac, o data cu efectuarea completa a platii, esalonate pe mai

multi ani. Astfel, partenerul principal de afaceri al CME raméane Adrian Sarbu.

32



Tabel 1 PROPRIETATEA PROTV
PRO TV S.A.

(unic operator si detinator al licentelor

pentru ProTV, AcasaTV, ProTV International)

CME 80%
Adrian Sarbu 14,84%
Rootland Trading Cyprus 5%

Media PRO S.A. Media PRO International S.A. Media Vision

(ProFM, Info Pro si Pro Classic) (Casa de productie TV pentru cele 3 canale)
Adrian Sarbu 40% CME 80% CME 70%

Rootland Trading Cyprus 40% Adrian Sarbu 15% Media PRO Pictures 24%

CME 20% Rootland Trading Cyprus 5% (In 2008, detinuta de Mediapro BV

Amsterdam 79,9% si Mediapro

Management 20%)

Sursa: Datele raportate de companii la CNA, august 2004, rapoartele periodice ale CME depuse la Security and Exchange

Commission, SUA, ultimul raport publicat la 5 august 2004, pentru prima jumatate a anului 2004.

Nota: In luna martie 2004, Adrian Sarbu a dobandit controlul asupra Rootland Trading Limited prin cumparare de la lon

Tiriac, potrivit Raportului CME pentru perioada incheiata la 30 iunie 2004, publicat la 5 august 2004, p. 14.

In Raportul Comisiei Europene din 2002, vizand progresele Romaniei in vederea integrarii
in UE, se vorbea despre datoriile Pro TV. “Pro TV are datorii mari catre statul roman si a cerut
autoritatilor roméane o reesalonare a acestora, ceea ce face ca functionarea canalului sa depinda

” 7 In urma unui acord cu autoritatile romane de impozitare,

de bunavointa autoritatilor romane
s-a redus si reesalonat o parte din plati, in schimbul achitarii impozitelor curente si potrivit unui
program de plata in rate datoriilor. Potrivit Ministerului Finantelor, datoriile reesalonate erau
estimate la 6,2 milioane dolari, la 31 decembrie 2003. In rapoartele financiare ale CME, aceste
datorii reprezinta o problema de extrema importanta: “Daca autoritatile fiscale romane cer plata
imediata a tuturor sumelor datorate, operatorul roman va intampina dificultati in desfasurarea

activitatii” ®. Intre timp, datoriile au fost platite.

3.1.2 Antena 1

Antena 1 este principalul concurent al Pro TV. Lansat in 1993, Antena 1 acopera
aproximativ 70% din teritoriul tarii. Conform datelor furnizate de TNS AGB International™, pe piata
nationala, canalul are o cota de piata de 13,2%, cu aproximativ 2,1% in urma Pro TV. Masuratorile

urbane indica 15% cota Antenei 1, cu 3,6% mai putin fata de competitorul amintit. Antena 1

33



functioneaza conform autorizatiei emise pentru Corporatia pentru cultura si arta Intact, al carei
proprietar principal este Dan Voiculescu , potrivit datelor raportate de companie la CNA, n
august 2004. Dan Voiculescu este totodata si liderul Partidului Umanist Roman (PUR) si a facut
mari eforturi ca sa creasca audienta postului inaintea alegerilor din 2004. intre timp, acesta a

batut si palma cu PSD, pentru a participa la noua guvernare.

3.1.3. Prima TV

Prima TV este cel de-al treilea important post privat generalist de televiziune din Romania,
avand o cota de piata de circa 5,7% la nivel national, respectiv 6,6% pe masuratorile urbane.
In prezent, Prima TV poate fi receptionata in aproximativ 60% din teritoriul tarii.

Detinatorul licentei si totodata operatorul este Amerom Television SRL, detinuta de
Amerom Television LTD din SUA. Potrivit datelor raportate la CNA, Prima TV are ca actionar
principal pe Cristian lonel Burci, prin Romanian Investment & Development (RID), o companie
care a fost implicata intr-un amplu scandal de finantare prin intermediul Ministerului Transporturilor.
RID are sediul in Bucuresti, iar proprietar la vedere a fost, pana nu de mult, o firma din New
Jersey, Albany Holding. Tn 2004, RID apare cu o alta structura de proprietate, parca pentru a
sterge ecourile scandalului de presa in care a fost implicata. In datele raportate de radiodifuzori
in 2004 catre CNA, Cristian Burci recunoaste ca detine majoritar aceasta companie, lucru
evidentiat si de raportul actionarului strain, Scandinavian Broadcasting System - SBS (Raport
anual pentru anul 2002, publicat la 15 mai 2003).

Al doilea proprietar important, SBS, inregistrat in Luxembourg, are aproximativ 38% din
Prima TV. Personajul-cheie al Prima TV, Cristian Burci,asociat principal si director general, a
emigrat in SUA in timpul comunismului si a revenit dupa 1990. Are si cetateanie americana, ceea
ce Ti usureaza inregistrarea unor companii peste Ocean.

Cristian Burci a infiintat Prima TV in 1997, iar in martie 2000, SBS a cumparat 86% din
actiuni. Ulterior, postul s-a confruntat cu grave probleme financiare, astfel incét, in iulie 2001,
SBS a hotarat sa se retraga din afacere. In acelasi timp, “un mare investitor” a hotarat sa preia
majoritatea actiunilor Prima TV. Acest investitor era Romanian Investment Development (RID).
Saptamanalul economic si financiar “Capital” din 20 iunie 2002 a publicat o ampla investigatie
pe acest subiect, aratand ca&, prin mai multe inginerii financiare, seful Prima TV a fost finantat
de la bugetul de stat cu aproape cinci milioane de euro. RID a primit 5 milioane de euro de la
mai multe societati de stat, aflate In proprietatea Ministerului Transporturilor. Coincidenta: la scurt
timp, RID si-a adjudecat 48,87% din actiuni ale Prima TV pentru aceeasi suma, scria saptamanalul
Capital. (P. Barbu, “Seful Prima TV a fost finantat de Mitrea”, Capital nr.25/20 iunie 2002, p.1)

Astfel, cum subventiile directe sunt interzise prin lege, Prima TV a beneficiat de o alta
stratagema. In aprilie 2001, guvernul Romaniei a aprobat finantarea unui asa-numit centru de

televiziune, Maritime Training Centre Television (MTC-TV)? | subordonat Ministerului Transporturilor

34



(MT). Conform documentelor oficiale, guvernul a calificat acest centru drept “o companie de
interes strategic”, avand misiunea clara de a promova imaginea MT in presa roméneasca.
Ministerul Transporturilor a ordonat altor trei companii, aflate in subordinea sa, sa se asocieze
cu MTC-TV, in perspectiva unor profituri viitoare. Pentru a ajunge la “beneficiile” visate, fiecare
dintre companii trebuia sa plateasca in avans 1,67 milioane de euro. Intr-un cuvant, SNCFR,
Administratia Nationala Portuara si SNCFRM au platit, in total, 5 milioane de euro. Nici una dintre
ele nu avea nevoie de publicitate, fiind monopoluri sau avand doar functii administrative (cazul
Administratiei Portuare).

Cine a fost adevaratul castigator al tranzactiei? Nu MTC-TV, ci Cristian Burci, proprietarul
Prima TV - scria Capital din 20 iunie 2002 - prin intermediul RID. Fiind prima veriga a lantului,
MTC-TV a pasat banii catre RID, dar fara a fi identificata vreo baza contractuala, dupa cum a

t 2!, Potrivit sursei citate, singurul

reiesit din motiunea pe care opozitia a Tnaintat-o in Parlamen
document referitor la tranzactie, care a putut fi gasit, a fost acordul de parteneriat dintre MTC-
TV si 0 alta companie prin care opera Burci la acea vreme, Global Media. ,MTC nu are un
contract nici cu RID, nici cu altcineva, doar cu Global”, declara Ministrul Transporturilor, Miron
Mitrea, potrivit saptamanalului citat, Capital, din 20 iunie 2002.

n pofida relatarilor media si chiar a motiunii initiate in Parlament, nici guvernul si nici

vreo alta autoritate din Romania nu au depus vreun efort real de a se investiga acest caz.

Tabel 2 Finanatarea postului Prima TV de catre Ministerul Transporturilor (2002)

Ministerul Transporturilor
Ministru: MIRON MITREA

CFR S.A. Administrarea Porturilor Maritime CFR Marfa
Companie de stat in Companie de stat in subordinea Ministerului Companie de stat in subordonea
subordinea Ministerului Transporturior a platit 1,67 mil. EUR Ministerului Transporturilor a platit
Transporturilor a platit 1,67 mil. EUR
1,67 mil. EUR
Maritime Training Centre Global Media
Television (MTC-TV) si MTC-TV au semnat un acord de
proprietatea Ministerului Transporturilor, parteneriat

a transferat 5 mil. EUR catre RID
Personaj cheie: Cristian Burci,

atat cu privire la Global Media, cat si

RID la RID. in ciuda platii catre RID, MTC-
A primit 5 mil. EUR pentru MTC-TV TV este partener la Global Media.
43,8% 66%
Amerom Television Creative Vision International
Detinator de licentd si operator al Prima TV Principal producator al Prima TV

35



In aprilie 2001, SBS a hotarat sa nu mai contribuie la finantarea Prima TV, Saptamanalul
“Capital” explica: “Pentru a nu mai raporta pierderi la Prima TV, SBS a cedat partenerului local
(RID) controlul la societatea care detinea licenta la Prima TV, cu conditia ca RID, firma controlata
de Cristian Burci, sa asigure finantarea Prima TV cu 6 milioane USD in anul 2001"%. Perioada
de “retragere” dureaza trei ani, adica exact perioada de asociere intre MTC-TV si cele trei

companii de transport, dupa care SBS va putea recastiga controlul asupra actiunilor sale.?*:

3.1.4B1TV

Desi nu a atins o cota de audienta semnificativa, tipul de proprietate al B1TV este
interesant. Este o televiziune care acopera in special capitala, lansata in 2001 si detinuta majoritar
de familia Paunescu. Fratii Paunescu s-au numarat printre primii “magnati” media aparuti imediat
dupa era comunista. Ei inca mai detin ziare nationale si regionale, dar principalele lor afaceri
sunt in alte domenii (hoteluri, petrol, etc.).

Rasfoind presa ultimului deceniu, sesizam ca fratii Paunescu au fost anchetati in legatura
cu primul caz de falimentare a unei banci din Romania, ca beneficiari ai unor Imprumuturi
dubioase. Ocupand locul 3 n topul celor mai bogati 100 de oameni din Romania, cu o avere
estimata intre 640 — 650 milioane dolari, fratii Paunescu sunt cunoscuti inca de la inceputurile
afacerilor lor ca apropiati social-democratilor (ramane de vazut si carei aripi din PSD au ramas
loiali).

In 2004, cind postul a transmis datele de proprietate la CNA, a mentionat ca proprietar
compania Ismar International NV din Antilele Olandeze, companie cu actiuni la purtator, care
detine 87,5%. Un membru al familiei, Boby Paunescu, anunta insa in aprilie 2004 ca familia
Paunescu controleaza B1 TV, alaturi de asociatul minoritar News Corporation, care tocmai intrase

in afacere.

3.1.5 Realitatea TV

Lansat in noiembrie 2001, Realitatea TV este un canal dedicat in exclusivitate stirilor si
talk-showe-rilor, fiind totodata singurul care gazduieste discutii referitoare la mediile de informare
(emisiunea “Of, presa mea”). Realitatea TV a fost fondata de Silviu Prigoana, proprietarul unei
importante firme de salubritate urbana, Rosal. In decembrie 2003, Prigoana a vandut un pachet
de 55% din partile la Realitatea TV catre Bluelink Comunicazioni, 0 companie italiana inregistrata
n Elvetia cu doar doua luni inainte. Speculatiile cu privire la adevaratul proprietar al companiei
nu pot fi confirmate, intrucat, pentru anumite companii, legislatia elvetiana protejeaza anonimatul
proprietarului In cazul cand firma nu activeaza pe teritoriul Elvetiei. Totusi, Liviu Luca, liderul
sindicatelor din Petrom, a precizat intr-o emisiune TV (100%, la Realitatea TV, 11 octombrie) ca

sindicatele detin controlul asupra acestei televiziuni.

36



Dupa vénzarea Realitatea TV, Prigoana a ramas cu un canal de muzica populara, Etno

TV (2002), precum si un canal de sport, TV Sport (2003).

3.1.6 National TV

Un nou concurent pe piata romaneasca de televiziune, National TV, fondat de fratii
Micula, a aparut in toamna anului 2003. Fratii Micula (care detin un imperiu in domeniul bauturilor
si al industriei alimentare) erau destul de legati de fosta coalitie guvernamentala, dar, dupa
ultimele alegeri, ei s-au aratat deosebit de discreti in privinta preferintelor politice. Aflandu-se
printre primii 100 de oameni de afaceri, ei se numara printre cei mai recenti investitori in domeniul
mass media. In afara postului de televiziune, ei au fondat si cotidianul Realitatea Romaneasca,
al carui tiraj nu este auditat. National TV are si un confrate abia lansat, N24, cu profil de stiri,

care are Tnca probleme cu aria de acoperire (unii operatori il difuzeaza, altii nu).

3.2 PIATA RADIO

Exista peste 150 de posturi FM private locale, care in general transmit muzica si cateva
buletine de stiri. Cel mai important este Europa FM, cu o cota de piata de 19,1 %. Pe pozitia a
doua se situeaza Pro FM, cu 10,7%, urmat de Radio XXI, ambele cifre potrivit IMAS, pentru anul
2002.

Pe piata radio, grupul cel mai influent este compania franceza Lagardere, care detine

majoritar Europa FM, dar are si o cota importanta la Radio XXI (20%).?°

3.2.1 Europa FM

Fondat in 2000, Europa FM era primul si, pana nu demult, singurul post privat care
opera printr-o licenta nationala. Spunem «pana nu demult» pentru ca, in 2004, Adrian Sarbu a
obtinut a doua licenta nationala acordata unui operator privat, pentru postul de radio Info Pro,
firma care a pierdut, acum patru ani, in fata lui Lagardére. Toti ceilalti competitori au fost nevoiti
sa ceara licenta pentru fiecare post local lansat in reteaua lor (in orasele din tara); nu putini sunt
cei care au protestat acuzand discriminarea pe criterii obscure. Europa FM acopera 60% din
teritoriul Romaniei si 80% din populatie. Postul face parte din reteaua Lagardere Active Radio
International (Lagardere detine 76% din Europa FM), care opereaza in Roméania prin Europe
Development International Roméania SA (EDI).

Tn mai 2003, Europa FM s-a aflat in centrul unui scandal vizand presiunile politice
exercitate asupra programelor sale de stiri. Directorul Departamentului Stiri din perioada respectiva,

Rodica Culcer, si doi dintre colegii sai au demisionat din cauza cenzurii impuse de conducere.

37



Ei au marturisit ca directia postului a exercitat presiuni pentru a impiedica transmisia unor stiri
legate de anumite tranzactii ale guvernului in domeniul aviatiei, stiri care ar fi deranjat guvernul.
Adevarul este ca, In afara companiilor de media ?®, grupul francez Lagardére detine un pachet
de actiuni in puternicul concern European Aeronautic Defence and Space Company (EADS)?’.

La scurta vreme dupa demisia celor trei ziaristi, guvernul Romaniei si-a dezvaluit public
planurile vizdnd achizitionarea a patru noi avioane de tip A318 Airbus, un contract de aproximativ
132 milioane de euro® (Airbus este o companie detinuta in comun de EADS si BAE SYSTEMS).
O serie de ziare au criticat la acea vreme pozitia conducerii Europa FM. “Cotidianul” a spus-o
raspicat: “Culcer, Prelipceanu si Forga au denuntat presiunile politice”. Cotidianul “Ziarul de lasi”
titra: “PSD face manevre ca sa distruga Europa FM”. Organizatiile media independente, cum
ar fi Centrul pentru Jurnalism Independent si Agentia de Monitorizare a Presei, au protestat si

ele fata de cenzura de la Europa FM. Ziaristul Alexandru Lazescu a declarat ca “actualul caz

de la Europa FM dovedeste ca investitiile straine nu garanteaza independenta editoriala”.*

3.2.2 PRO FM

Pro FM este cunoscut ca fratele Pro TV pe piata radio, doar ca apartine majoritar lui Adrian
Séarbu. Reteaua detine 26 de statii locale, proprietate sau afiliate, care acopera 31% din teritoriu.

Pro FM avea o cota de piata de 10,7%, potrivit IMAS, date pentru 2002.

3.2.3 RADIO XXI

Radio XXI, detinut majoritar de Fundatia Secolului XXI, condusa de nimeni altul decéat
Victor Ponta, vicepresedinte PSD. (Sursa: datele raportate de companii la CNA, august 2004)
Istoricul structurii de proprietate arata insa si alte lucuri interesante, cum ar fi ca grupul media
francez Lagardere (cu participatii in EADS) si ministrul roman al apararii, loan Mircea Pascu, au
figurat anterior In aceeasi companie.

Radio XXI se afla pe locul trei in topul celor mai populare posturi de radio din Romania,
avand o cota de audienta de 7,7%. Se afla, de asemenea, pe locul intai pentru publicul cu
varsta sub 30 de ani *°. Lagardeére detine 20% din actiunile Radio XXI si prezinta postul pe propria
pagina web ca facand parte din reteaua Lagardére Active Radio.®" Mai mult, directorul general
al Radio XXI este presedintele postului Europa FM, Ilie Nastase, fost candidat din partea PSD
pentru functia de primar al Bucurestiului. Pe de alta parte, actualul ministru al apararii, loan
Mircea Pascu, s-a numarat printre membrii consiliului de administratie al Radio XX| pana la data
de 1 aprilie 2003, cand Legea Anticoruptie a interzis in mod explicit membrilor guvernului sa
conduca companii private. Acelasi ministru loan Mircea Pascu a propus o lege care sa oblige
mediile de informare sa publice toate drepturile la replica ale autoritatilor de stat la articolele

aparute in presa. La vremea sa, initiativa a fost deosebit de controversata si, dupa numeroase

38



dezbateri publice, In cele din urma, a fost respinsa. La acea vreme, ministrul Pascu si-a exprimat
nemultumirea fata de o presa care se arata nesupusa, afirmand, la o conferinta de presa, ca
"unele ziare nu vor sa fie controlate".*

In 2004, Lagardére ti-a diminuat participarea in Radio XXI de la 47,5% la doar 20% in
favoarea companiei Hullenberg Holland Holding BV (27.5%), inregistrata in Olanda. Noua lege
a audiovizualului a obligat grupul francez sa isi diminueze pachetul, intrucat o societate care
deja detine majoritar un post de radio sau de televiziune poate avea maximum 20% intr-un alt
post de radio sau televiziune. Cine este Insa Hullenberg Holland Holding? Printr-o alta firma,
denumita Hoax, Hullenberg 1l are ca actionar unic pe cehul Adam Blecha, consilierul pentru
Cehia al grupului Lagardere pe probleme de fuziuni si achizitii in Cehia. (Sursa: datele raportate

de companii la CNA, august 2004)

3.2.4KISS FM

Unul dintre primele posturi de radio din perioada post-comunista, Contact FM, a devenit
Kiss FM. La acea vreme, Burci nu s-a sfiit sa declare presei (Sursa: Media Expres, ,Burci seems
to get closer buying the Radio Contact network”, 10 decembrie 2003) intentionata achizitie, care
a dat chiar nastere la comentarii. De exemplu, Alexandru Ulmanu, asistent universitar la
Universitatea Bucuresti, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, inscria preluarea radio
Contact “Intr-o strategie mai larga, prin care PSD doreste sa preia controlul sau sa stabileasca
noi surse media pentru a beneficia de o mai mare vizibilitate si influenta inaintea alegerilor
parlamentare, programate in 2004” *. La sfarsitul anului 2002, Contact FM se afla pe pozitia a
patra in cotele de audienta.

Patronul Prima TV neaga acum ca ar avea vreo implicare cu actualul Kiss FM si scoate
in fata pe un misterios domn Anthony William Ghee, care detine aproape integral Radio Contact
Romania, care detine radio Kiss FM, prin intermediul firmei European Radio Investment Limited
din Londra. (Sursa: datele raportate de companii la CNA, august 2004.)

Cine este dl Ghee este de asteptat sa raporteze la CNA chiar dl. Burci, care conduce,
alaturi de loana Daiana Straulea, firma mentionata, European Radio Investment Itd Londra, dupa

cum arata structura de actionariat consultata intr-o baza de date internationala.

EUROPEAN RADIO INVESTMENTS LIMITED
Registration No.: 04650898

OPERATING-STATUS: Live

EXECUTIVE LIST:

SWIFT INCORPORATIONS LIMITED (Resigned Secretary)
Adrian IONESCU

loana Daiana STRAULEA

Cristian Ionel BURCI

Anthony GHEE

39



postul RADIOSTAR. Prin RID, aceeasi companie care detine semnificativ Prima TV, Cristian Burci
a preluat, acum doi ani, controlul asupra fostei retele Uniplus, prin Uniclub Multimedia. La 30
aprilie 2004, RID, adica Burci, detinea 97,9% din Uniclub Media, compania care detine licenta

RADIOSTAR. Daca 1l intrebati insa acum pe Cristian Burci (alias RID) despre procentele pe care

i*it*i*tt*iIkit*i*EXE(‘UTIVE**itiii’l**tlﬁ*i*t*

SWIFT INCORPORATIONS LIMITED
ADDRESS: 1 Mitchell Lane, Bristol. BS1 6BU
NATIONALITY: British

OCCUPATION: Formation Agent

POSITION:

Appointment Appointment Appointment Companies House Current
Type Date Document Update Date Position
Resigned as Secretary 1/29/2003 G288 1/29/2003 No
Appointed as Secretary 1/29/2003 Incorporation 1/25/2003 No

Adrian IONESCU
I
NATIONALITY: Romanian

OCCUPATION: Director

FUNCTION CODE: Any Other Director

POSITION:

Appointment Appointment Appointment Companies House Current
Type Date Document Update Date Position
Appointed as Director 1/29/2003 - 1/29/2003 Yes

BIRTH-DATE: February 20, 1956

Ioana Daiana STRAULEA

. |
NATIONALITY: Romanian

OCCUPATION: Director

FUNCTION CODE: Any Other Director

POSITION:

Appointment Appointment Appointment Companies House Current
Type Date Document Update Date Position
Appointed as Director 1/2%/2003 - 1/29/2003 Yes

BIRTH-DATE: February 1, 1965

3.2.5 RADIOSTAR SI ELIMINAREA BBC

Desi nu se afla pe un loc de frunte printre posturile de radio, este important de mentionat

le are In RADIOSTAR, nu o0 sa recunosca nimic.

40



UNICLUB MULTIMEDIA SRL

Judet :MUNICIPIUL BUCURESTI, Localitate :BUCURESTI SECTORUL
2

Nr. ordine RC :J40/15606/1992

Stare firma :functiune

C.U.I. / Cod fiscal :3538994

Cod SIRUES :408532645

Telefon :013214810

Fax :013214830

Telex

Adresa :STR. DELEA VECHE nr. 51 bloc 46 etaj 8 sector 2 cod
postal 70000

Ultima actualizare la RC :30-04-2004

Date despre asociati:
- persoane fizice

1) Nume:STRAULEA IOANA DAIANA
Localitate :BUCURESTI SECTORUL 1

Judet :MUNICIPIUL BUCURESTIROMANA
Cetatenie :ROMANA

Domiciliu :ROMANIA

Nr. total actiuni / parti sociale :1
Procent beneficii si pierderi :2.083 %
- persoane juridice

1) Denumire :ROMANIAN INVESTMENT & DEVELOPMENT
Judet :MUNICIPIUL BUCURESTI

Domiciliu :ROMANIA

Localitate :BUCURESTI SECTORUL 1

Adresa :Str. WASHINGTON nr. 12 etaj 2 ap. 6
Telefon

Fax :

Telex : 0

Total aport (lei) :4700000

Nr. total actiuni / parti sociale :47
Procent beneficii si pierderi :97.917 %

Nu are asociati tip lista

La vremea achizitiei, noul proprietar ,a ajustat” politica editoriala, radioul a inceput sa
se adreseze persoanelor intre 20 si 30 de ani, mai ales femeilor. Drept rezultat, retransmiterea
programelor BBC in limba romana (renumite pentru criticile la adresa guvernului) au fost eliminate
din cadrul noii retele RADIOSTAR. Uniplus transmitea emisiunile BBC inca de la inceput, acesta
fiind unul din programele sale cele mai importante, un atu utilizat chiar si in strategia de promovare
a postului. Christian Mititelu, directorul Sectiei BBC in limba roméana, a declarat revistei Capital
din 1 mai 20083, despre postul de radio care retransmitea programul BBC: “Poate ca Uniplus se
bucura de o “simpatie” deosebita in ochii CNA. De ce? Probabil, pentru ca prelua BBC-ul, ceea
ce nu placea guvernului din perioada 1996 - 2000 si probabil ca nu place nici actualului guvern
sau, In orice caz, unor ministri. lata ce a dus la slabirea financiara a retelei Uniplus si la nevoia
de a o vinde. Asa a fost preluata de alt patron, cu alta conceptie.” ** Ziaristul Alexandru Lazescu

a calificat eliminarea programelor BBC drept un exemplu “al influentei tot mai puternice pe care

41



guvernul o are asupra programelor de stiri si TV private” **. Cum BBC-ul, ca post de sine statator,
nu detinea la acea vreme licenta de transmisie ih Romania [a obtinut abia in cursul anului 2004],
pierderea mai multor parteneri de transmisie a facut ca audienta sa scada cu 25%.% Conducerea
BBC a avut probleme si in sanul sectiei romane, atunci cand unul dintre cei mai cunoscuti ziaristi,
angajat al BBC la Londra, si-a vazut contractul reziliat. In semn de solidaritate, si alti colegi au
parasit postul, acuzand conducerea ca face compromisuri de ordin editorial. Conducerea BBC
a replicat ca decizia se Inscrie Intr-o noua strategie, prin care se doreste reducerea redactiei
din Londra si marirea celei de la Bucuresti, in vederea sporirii calitatii programelor. Explicatiile
oficiale nu prea tin, avand in vedere ca programele BBC sunt din ce In ce mai rar retransmise

de posturile locale, asa ca marirea personalului nu este justificata.

Ce se intampla insa in anul 2004, cand alegerile bat la usa? Tiptil-tiptil, cineva are
interesul sa dea cu pasta corectoare peste orice urma de RID si de Burci in Uniclub Media, firma

care detinea RADIOSTAR (Sursa: datele raportate de companii CNA, august 2004).

MIX FM — RADIO BRASOV

Detinatoarea licentelor audiovizuale este societatea RADIO SRL, ai carei actionari sunt: Cinel SRL
- 58% (Cancescu Aristotel Adrian — actionar principal - 60% si Cancescu Aurelian Alexandru -
40%), Bran Vasile - 29% si Rus Alexandru - 13%

RADIO XXI

Detinatoarea licentelor audiovizuale este societatea RADIO XXI SRL, ai carei actionari sunt:
Fundatia Secolul XXI - 52,5%, Hullenberg Holland Holding BV - 27,5% si Lagardere Active Radio
International SA - 20%.

Actionar unic al Hullenberg Holland Holding BV este societatea Hoax, cu actionar unic Adam
Blecha (Cehia).

Actionar unic al Lagardere Active Radio International SA (Franta) este Lagardere Active Broadcast
SA, cu actionar unic Lagardere Media (actionari mostenitorii lui Jean-Luc Lagardere, decedat)

In aceste conditii, actionarul principal al postului RADIO XXI este Fundatia Secolul XXI
(Presedinte Victor Ponta).

RADIOSTAR

Detinatoarea licentelor audiovizuale este societatea UNICLUB MULTIMEDIA SRL, ai carei
actionari sunt: Straulea loana Daiana - 97,917% si Romanian Investment & Development SRL -
2,083%, al carei actionar unic este M.G. Media Group International Holding SA (actionari persoane
fizice: Cristian lonel Burci - 95% si Adrian lonescu - 5%).

In aceste conditii, actionarul principal al postului RADIOSTAR este Straulea loana Daiana.

PRIMA TV

Detinatoarea licentelor audiovizuale este societatea AMEROM TELEVISION SRL al carei actionar
unic este Amerom Television Limited NY.

Actionarii Amerom Television Limited. Romanian Broadcasting Corporation Limited - 80%, East
Europe Investment & Development Inc. - 3% (actionar unic este Cristian lonel Burci), SGG
Investments Inc. - 7% (actionar unic este Dan Fischer) si 3 persoane fizice: Cristian lonel Burci -
3%, Costel Bobic - 6% si Emil Nell-Cobar - 1%.

Actionarii Romanian Broadcasting Corporation Limited: SBS Broadcasting SA - 46,5% si
Romanian Investment & Development SRL - 53,5%, al carei actionar unic este M.G. Media Group
International Holding SA (actionari persoane fizice: Cristian lonel Burci - 95% si Adrian lonescu -
5%).

In aceste conditii, actionarul principal al postului PRIMA TV este Cristian lonel Burci.

RADIO DEEA

Detinatoarea licentelor audiovizuale este societatea RADIO DEEA SRL, al carei actionar unic
este: lancu Andreea.

42



MIX FM — RADIO TIMPA — RADIO STAR — DINAMIC FM / MIX TV

Detinatoarea licentelor audiovizuale este societatea RADIO TAMPA SRL, al carei actionar unic
este Rusu Nicolae.

RADIO TRANSILVANIA LBM

Detinatoarea licentelor audiovizuale este societatea RADIO TRANSILVANIA LBM SRL, ai carei
actionari sunt: Bradu Mircea loan — actionar principal - 52,381%, Kertesz Alexandru - 16,1905%,
Gavrilas Teodor - 16,1905%, Marton Attila - 10%, Perte George - 5,2381%.

In raportarile catre CNA, apare in fata doar loana Daiana Straulea, care a preluat 97,917%,

potrivit datelor raportate la CNA si publicate In august 2004. Istoricul structurii de proprietate a

Uniclub

Media arata insa ca, daca in 2002-2003 RID avea majoritatea, ulterior, majoritara devenise

M.G. Media Group International Holding SA (actionari persoane fizice: Cristian lonel Burci - 95%

si Adrian lonescu - 5%). In prezent, pachetul acestei societati a fost insa redus la minimum,

evitand

astfel ca Burci sa se afle intr-o posibila pozitie dominanta, data fiind participarea sa

principala in Prima TV.

Tabel 3
Principalele posturi private de radio din Roménia
Radio Anul infiintarii Acoperire Cota de piata (2002)  Proprietar principal (2004)
Europa FM 1999 licenta regionala 19,1% 76% Lagardere Active Radio International S.A.
60% din tara
Pro FM 1993 25 de statii 10,7% 80% Adrian Sérbu si Rootland Trading
n zone urbane 20% CME
Radio XXI 1993 21 de statii 7,7% 52,55% Fudatia Secolului XXI
n zone urbane 27,5% Hullenberg Holland Holding = HOAX
20% Lagardere Active Radio International S.A.
Radio KISS FM 1990 21 de statii 7,6% Anthony William Ghee (sic!)

43



3.3 PIATA PRESEI SCRISE

Pe piata cotidianelor din Romania, tabloidul Libertatea are cel mai mare tiraj. Dintre cele
generaliste , Adevarul (130.000 tiraj) se afla anul trecut pe primul loc, Insa a fost detronat de
~Jurnalul National” (170.000 tiraj). Urmeaza Evenimentul Zilei (113.000 tiraj). Romania Libera si
National, la care principalul actionar este grupul german WAZ, vin din urma, cu tiraje de 77.000,
respectiv 47.000 de exemplare. Tirajele celorlalte cotidiane se situeaza, in medie, sub 50.000.
In general, ziarele traiesc pe langa trusturi de afaceri, care au interese in diverse zone de activitate,

in afara pietei media. (Cifrele sunt pentru perioada ian.-iun. 2004)

3.3.1 GRUPUL RINGIER

Pe piata presei scrise din Roméania, liderul incontestabil este grupul elvetian Ringier. El
este proprietarul tabloidului Libertatea, cotidianul cu cel mai mare tiraj din Romania (cca. 330.000
de exemplare). Recent, Ringier Roméania si-a extins operatiunile, achizitionand si cel mai popular
cotidian sportiv, Pro Sport, in iunie 2003, ultima sa achizitie fiind cotidianul Evenimentul Zilei. In
consecintd, Ringier are cateva titluri importante pe piata de presa cotidiana nationala (un generalist,
un tabloid, un ziar de sport). In plus, grupul publica si saptamanalul economic si de afaceri cu
cel mai mare tiraj, Capital, precum si o serie de reviste: despre programele TV, pentru femei sau
de muzica. In vreme ce Ringier s-a concentrat asupra industriei media, majoritatea proprietarilor
de publicatii concurente au importante afaceri in alte doemnii (de la cel industrial, la comert,

exporturi, bauturi alcoolice etc).

In 2004, Jurnalul National a intrat pe pozitia a doua, cu vanzari de 130.500, media lunara
pe primele sase luni ale anului (masuratori realizate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor - BRAT).
Acest ziar apartine familiei Voiculescu (Camelia Rodica Voiculescu detinea 71% din Convergent
Media, care editeaza Jurnalul National, date la 4 martie 2004). Ziarul are ca avantaj faptul ca
televiziunea-sora, Antena 1, il promoveaza. Prin calificarea sa in top, ziarul a dobandit o miza

importanta, ntr-un an electoral.

3.3.2 Cotidianul ADEVARUL

Adevarul este succesorul ziarului Scanteia, cotidianul cel mai citit in perioada comunista
(era organul Partidului Comunist). In perioada post-comunista, Adevarul a reusit sa se mentina
n top (anul trecut pe locul intai ca tiraj si vanzari, exceptand tabloidele, acum detronat de Jurnalul
National). Casa sa de editura, o companie mixta pe actiuni, Adevarul SA, a fost vanduta treptat,
in majoritate, propriiilor angajati. in decembrie 2002, principalul proprietar era Dumitru Tinu

(80,7%), directorul general al ziarului la acea vreme. Dupa ce Tinu si-a pierdut viata intr-un tragic

44



accident de masina, in noaptea de Revelion 2003/2004, ziarul s-a aflat In mijlocul unui scandal
legat de desemnarea adevaratului proprietar. in mod normal, actiunile ar fi trebuit trecute pe
numele fiicei lui Tinu, Anamaria. Cu toate acestea, dupa decesul lui Tinu, si-a facut aparitia
presupusul fiu natural al acestuia, Andrei lucinu, care a reclamat in instanta mostenirea Iui Tinu.
Proprietatea cotidianului Adevarul a dvenit si mai complicata dupa ce s-a zvonit ca un om de
afaceri arab, Fathi Taher, impreuna cu un lider PSD, s-ar afla in spatele actiunilor lui Tinu. Intr-
o scrisoare deschisa, avcatul lui lucinu le-a cerut celor doi sa clarifice problema.® Taher a negat
orice implicare, aparand astfel reputatia ziarului.

Nedovedite, insinuarile au deschis insa dezbaterile cu privire la cine are interesul sa se
ascunda n umbra unor nume inofensive sau a unor actiuni la purtator, practica tot mai raspandita
in Roménia. Procedeul e destul de simplu: o persoana care doreste sa-si pastreze anonimatul,
semneaza un act prin care transfera interesele pe numele altei persoane. Totusi, acesta din urma
are numai un rol oficial, dar nu si dreptul real de a se putea folosi de actiuni fara acordul
adevaratului propriear. Actele raman secrete, dar operatiunea poate fi riscanta, mai ales in situatii

neprevazute (deces, divort etc.)

3.3.3. Cotidianul EVENIMENTUL ZILEI

La sfarsitul anului 2003, o divizie a grupului de presa Bertelsmann, Gruner +Jahr, a fost
de acord sa vanda cotidianul Evenimentul Zilei (EZ) grupului Ringier, acordul intrand in vigoare
de la 1 ianuarie 2004. Vanzarea se inscrie intr-o strategie mai larga, in cadrul careia Gruner +
Jahr si-a vandut toate operatiunile de presa din Europa de Est. Evenimentul Zilei a fost condus
de Cornel Nistorescu, care avea si un pachet de actiuni. Daca initial schimbarea proprietarului
majoritar nu a modificat managementul editorial, la 28 septembrie a.c., Cornel Nistorescu era
nevoit sa renunte la conducerea ziarului, dat fiind ca “ambele parti au ajuns la concluzia ca exista
diferente ireconciliabile Tn modul in care vad modernizarea ziarului”, potrivit unui comunicat comun

al companiei Ringier Romania si a lui Cornel Nistorescu.

3.3.4 ROMANIA LIBERA si COTIDIANELE NATIONALE

Situate pe locurile cinci si sase In topul Biroului de Audit al Tirajelor (considerand si
tabloidul Libertatea), atat Roméania Libera, cat si National apartin diviziei balcanice a grupului
german Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ). Jumatate din vanzarile Romaniei Libere se
face pe baza de abonament. Ziarul este celebru prin anunturile de mica publicitate. In ceea ce
priveste cotidianul National, celalta jumatate a actiunilor este detinuta de ziaristii fondatori, care

au mentinut continutul editorial aproape de cel caracteristic unui tabloid.

45



Tabel 4 Principalele cotidiene din Romania

(ian.-iunie 2004, cu exceptia cazurilor unde se precizeaza altfel)

Titlul Tiraj Vanzari Proprietar majoritar

Libertatea 330.000 260.000 Ringier Romania

Jurnalul National 173.000 132.000 Fam. Voiculescu

Adevarul 133.000 122.000 80,7% Adevarul S.A. (detinute de familia Tinu)
Evenimentul Zilei 113.000 84.000 Ringier Romania

Roménia Libera* 77.000 71.000 WAZ

National 47.000 40.000 50% WAZ, 50% N&V Press Group

Ziua 32.000 25.000 Sindicatele din Petrom

* julie-decembrie 2003

Sursa: Biroul de Audit al Tirajelor, Registrul Comertului

3.3.5 Saptamanalul CAPITAL

Proprietate a grupului Ringier, Capital este un important saptamanal de afaceri. Fondat
cu 11 aniin urma, el se numara printre cele mai importante publicatii economice din presa scrisa.
Are reputatia de a fi neutru, concentrandu-se in special asupra problemelor legate de afaceri,
dar se ocupa si de subiecte de interes general, analizate din punct de vedere economic. Are
vanzari de circa 50.000 de exemplare (BRAT, cifre pentru ianuarie-iunie 2004), din care mai mult

de jumatate este asigurat prin abonamente (60%), demonstrand astfel ca are cititori fideli.

3.3.6 Saptamanalul ACADEMIA CATAVENCU

Structura de proprietate a Academiei Catavencu este publicata pe pagina web a
saptamanalului. Academia Catavencu a fost fondata, cu 13 ani in urma, de mai multi ziaristi care
mai sunt inca principalii actionari ai publicatiei (fie personal, fie prin grupul IQ Editex). In cea mai
mare parte o publicatie satirica, saptamanalul este de asemenea cunoscut pentru reportajele
sale de investigatie, scrise sarcastic. Vinde in total 54.000 de exemplare (in crestere fata de anul
trecut), din care majoritatea (83%), la taraba. In septembrie 2004, |Q Editex, respectiv Fundatia

Anonimul detineau fiecare 49,99%.

46



Tabel 5 Principalele saptaménale din Romania

(ian.-iunie 2004)
Titlul Tiraj Vanzari Proprietar majoritar
Capital 62.000 50.500 100% Ringier Romania
Acedemia Catavencu 70.000 54.000 49,99% |QEditex

49,99% Fundatia Anonimul

Sursa: Biroul de Audit al Tirajelor, Registrul Comertului

3.3.7 CAPACITATI DE DIFUZARE

Cea mai mare companie de difuzare este fosta intreprindere de stat Rodipet, privatizata
la data de 23 decembrie 2003, contra sumei de 7,8 milioane Euro. Cumparatorul, Magnar System
Com, cu sediul intr-un sat de langa Bucuresti, este suspectat ca ar fi succesorul unei companii
cu acelasi nume, pe care, cu trei ani in urma, politia si garda financiara au anchetat-o pentru
frauda fiscala. Publicatia de investigatie on-line Anchete.ro * a descoperit aceleasi nume printre
proprietarii si directorii celor doua companii. Desi presa scrisa a preluat stirea, nu a existat o
reactie oficiala. Difuzarea controlata de stat a avut impact mai ales asupra presei locale; cazul
cel mai semnificativ este cel al Ziarului de Vrancea, un ziar local eliminat de mai multe ori din
reteaua de difuzare a Rodipet din cauza criticilor sale la adresa administratiei locale. Conventia
Organizatiilor Media a trecut la actiune, pronuntandu-se "impotriva acestui tratament discriminatoriu,
care limiteaza libertatea de opinie". *° Chiar si puternicul grup Ringier a avut probleme, acuzand
Rodipetul de cenzura. AMP a afirmat ca "Rodipet a fost deseori folosita ca mijloc de intimidare
sau pentru a impiedica aparitia pe piata a unor publicatii cu opinii nefavorabile la adresa guvernului'.

“1'vanzarile reprezinta circa 80% din veniturile ziarelor romanesti.*

3.3.8 CAPACITATI DE TIPARIRE

Pe piata tipografica, exista multi concurenti, straini si romani. Costurile sunt mult mai mari
pentru publicatiile mici, pentru ca un numar mai mare de exemplare Tnseamna si cheltuieli mai
mici. Uneori, editorii prefera sa plateasca transportul daca costurile de tiparire sunt mai mari in
localitatile lor, dar, in general, exista multe tipografii in toata tara, iar multe ziare si-au cumparat
propria lor tipografie, chiar daca la mana a doua. Posibile presiuni politice pot interveni mai ales
n privinta publicarii informatiilor. La inceputul anului 20083, o tipografie romaneasca a fost
achizitionata de fostul primar PSD Dumitru Sechelariu (din Bacau) si de un alt membru PSD.
Sechelariu are propria companie de presa (ziar, radio si TV), precum si actiuni la firmele locale

de publicitate.

47



4. TIPURI DE PROPRIETATE MEDIA

4.1 Principalii proprietari si simpatiile lor politice

Deseori, acelasi patron isi face si ziar, si post radio, si televiziune, piata de media devinind
tot mai concentrata. Proprietarul unui ziar nu va fi multumit pana nu va incerca sa infiinteze macar
un post de radio, daca nu o retea de televiziune. Din aceasta perspectiva, exista trei grupuri
importante. Unul este cel cunoscut sub numele de Media Pro. De fapt, Media Pro nu are organizare
de holding, insa firmele cunoscute sub aceasta umbrela sunt legate prin actionari comuni. Familia
Media Pro are doua ramuri principale.

Prima ramura apartine in mare parte companiei americane CME si, nu in mica masura,
a fost creata de Adrian Sarbu si lon Tiriac (acesta din urma a iesit din afacere). Ea cuprinde
importantul post TV privat, Pro TV, casa de productie Media Vision si reteaua de radio Pro FM.
Central European Media Enterprises (CME) isi are sediul in Bermude, facand parte din grupul
American detinut de omul de afaceri Lauder, grup care a investit in Romania printr-o filiala din
Amsterdam. Atat lon Tiriac, cat si Adrian Sarbu se numara printre primii 100 cei mai bogati oameni
din Roménia, primul avand o avere estimata la 650 - 700 milioane USD.*?

Cea de-a doua ramura include agentia de presa Mediafax, precum si saptamanale
regionale, publicate de Publimedia International si National Distribution Company (NDC).
Cel de-al doilea mare proprietar media, ca putere de influenta, este familia lui Dan Voiculescu,
proprietara celui de-al doilea post privat important de televiziune, Antena 1, al unei case de
productie TV, Intact Advertising, a postului local de radio Romantic FM si al cotidianelor Jurnalul
National si Gazeta Sporturilor.

Pe locul trei se afla Cristian Burci, a carui inflenta a sporit in ultimul timp, in special prin
anuntatul parteneriat cu televiziunea sindicatelor din petrol, Realitatea TV si alte statii radio-TV,
precum si publicatii, care ar intra sub aceeasi umbrela: Alpha TV, radio Total, Kiss FM, RADIOSTAR,
,Ziua”. In acte, Burci controleaza canalul de televiziune Prima TV (pe locul trei in ceea ce priveste
cota de audienta intre posturile private), conduce firma care detine Radio Kiss FM, iar RADIOSTAR
i-a apartinut, pana sa fie transferat unei persoane considerate méana sa dreapta, loana Daiana
Straulea.

In timp ce Adrian Sarbu (Media Pro) si Cristian Burci (Prima TV) au investit in special in
mass media, spectacol si publicitate, Dan Voiculescu are afaceri in mai multe domenii - comert,
agricultura si industrie. De asemenea, este si politician, fiind presedintele Partidului Umanist
Roman (PUR), care, anul trecut, s-a retras din coalitia guvernamentala a PSD. Pana nu de mult,
nu se stia de partea cui va fi PUR in alegerile din 2004; in septembrie 2004 uniunea cu PSD a
facut sa curga multa cerneald, iar Antena 1 nu a scapat de expresii de tipul ,televiziunea partid”.
In ceea ce priveste simpatiile politice ale celorlalti doi magnati ai presei, este binecunoscut

sprijinul lui Cristian Burci fata de PSD, in vreme ce companiile lui Adrian Sarbu nu au avut voie

48



sa "voteze" Impotriva guvernului din cauza restantelor catre de stat. Investitorii roméani in mass
media se numara printre primii 100 cei mai bogati oameni din Roméania. De exemplu, Dan
Voiculescu se afla printre primii zece, cu o avere estimata intre 250 - 260 milioane USD.*
Alte persoane din acelasi top si-au infiintat si ele grupuri de presa. De exemplu, fratii Paunescu
sau fratii Micula, cu simpatii PSD, in primul caz, sau PNL, in cazul al doilea. Pana acum televiziunile
lor nu au inregistrat o rata de audienta semnificativa la nivel national. Cel mai bogat roman, losif

Constantin Dragan, are propriul sau regat media, desi de anvergura locala.

4.2. Politicienii ca proprietari media

Numarul politicienilor, care cumpara ziare ca sa castige putere si influenta, a crescut.
Atitudinea lor a fost magistral exprimata de proprietarul ziarului Desteptarea din Bacau, dupa
cum relata saptamanalul Capital.”® Tn anii '90, seful local al PSD si primar pe atunci al Bacaului,
Dumitru Sechelariu, a preluat fostul ziar comunist, rebotezandu-l Desteptarea. El a recunoscut
public ca ziarul 1i este de ajutor In cariera politica. "Este cea mai rentabila proprietate a primarului,

/...] Bineinteles, m-a ajutat in alegeri, pentru ca le puteam spune oamenilor ce cred".*

4.3 Proprietate media mascata

Fondata in 1991, agentia Mediafax a ajuns principala agentie de stiri, furnizand informatii
pentru 90% din media romanesti. In vreme ce agentia de stiri a statului este deficitara la capitolul
credibilitate, alte micii agentii private, precum AM Press, AR Press si Rom Net, raméan de mica
importanta.

Mediafax este cunoscuta ca facand parte din grupul Mediapro; in 2002, structura de
proprietate initiala s-a schimbat discret. Fostul actionar principal a fost inlocuit de Mediapro BV,
inregistrat la Amsterdam (cu 73,9%). In realitate, in spatele Mediapro BV se afla nimeni alta decat
compania caraibiana Treadolo Investments NV, cu sediul in Curacao, Antilele Olandeze. Ambele
sunt conduse de ING Trust, o ramura a grupului olandez ING, specializat in tranzactii bancare.*’
Toate urmele adevaratilor proprietari au fost tinute secrete, iar ING, invocand un acord de

confidentialitate Tncheiat cu clientul sau, a refuzat sa faca vreun comentariu.*®

49



Lipsa de transparenta in privinta proprietarului agentiei de stiri Mediafax poate pune sub
semnul intrebarii credibilitatea a mii de stiri transmise zilnic in toata tara de cele mai multe medii

de informare roméanesti.

50



Tabel 6
Mediapro BV din Amsterdam (Proprietarul Mediafax)
(Inregistrata in Amststerdam, date la 31 decembrie 2003)
(proprietate a companiei Treadolo Investments NV cu sediul in
Antilele Olandeze, condusa de ING Trust

In Amsterdam si, respectiv, Antilele Olandeze)

70% 75% 80% 19% 80%
Mediafax Publimedia National Media Vision Pro Video SRL
International Distribution
Company
(principala agentie (compania producdtoare
de stiri pentru 90% pentru ProTV)
din media roménesti) prin Media Pro Pictures

Saptamanale regionale:
Banateanul

Clujeanul

leseanul

Bihoreanul

Hunedoreanul

5. Independenta media

Agentia de Monitorizare a Presei (AMP) considera ca o serie de surse media devin tot
mai mult, pentru proprietarii lor, un mijloc de a castiga influenta. Oamenii de afaceri implicati in
politica si-au fondat propriile grupuri media, dand directive clare angajatilor si explicandu-le cine
sunt "baietii buni' si cine sunt "baietii rai" Acest gen de companii media nu au fost creeate pentru
profit, ci pentru a obtine influenta, pentru a proteja afacerile si pentru a-i ataca pe adversarii de
afaceri sau politici.*®

Ca urmare a crescandelor presiuni de ordin politic, dar si economic, jurnalismul de
investigatie a fost mai putin frecvent sau aproape a disparut de pe ecranele TV. Din cand in
cand, programele de stiri transmit si materiale de investigatie, dar mai ales despre cazuri minore
de coruptie. Nu exista emisiuni radio cu un format clar de investigatie: numai talk-show-urile si
stirile se refera la coruptie sau la alte subiecte mai delicate. Mai mult decat radioul si televiziunea,
presa scrisa este cea care vorbeste despre coruptie sau subiectele delicate. Apoi, jurnalismul
de investigatie duce si lipsa de credibilitate. Bugete speciale pentru investigatii se aloca foarte
rar si, in afara unor mici privilegii (de exemplu, un program mai flexibil si uneori un salariu mai

mare, dar nu mult mai mare), jurnalistii de investigatii nu se bucura de un statut special in cadrul

51



redactiei. In plus, sunt deseori victime ale unor violente fizice; un astfel de jurnalist a fost gasit
mort, in Timisoara.

S-a discutat deseori despre un acord colectiv, la nivel national, intre asociatiile de ziaristi
tsi editori. Cu toate acestea, ONG-urile nu ajung niciodata la aceeasi concluzie. Ziaristii din mass
media private nu sunt inscrisi in sindicate. Este o problema considerata drept foarte delicata.
Fara un acord intern prin care sa-si apere drepturile ziaristii pot fi usor concediati daca refuza
sa scrie un anume articol. Cand un angajat incearca protesteze, de obicei, patronul ii raspunde:
"Trei tineri asteapta la usa mea pentru angajare”. Multi dintre ei castiga sume sub salariul mediu
pe economie (100 euro pe luna), ca sa nu mai vorbim despre ziaristii de la publicatiile locale.*
Presa independenta nu poate exista decat pe o piata functionala si sanatoasa, bazata pe
operatiuni economice coerente si pe ziaristi bine instruiti, constienti de valoarea lor: politici
editoriale transparente si salarii bune pentru angajati, care sa le ofere o reala motivatie si sa
conduca la o activitate cat mai profesionista - ar fi doar doua solutii in acest sens.®’
In practica, presiunile exercitate asupra ziaristilor au crescut considerabil, deseori fara sa existe
o diferenta clara intre interesul politic si cel comercial, intre jurnalism si publicitatea mascata.
Unul dintre primele trei cotidiene de mare tiraj din tara, ofera, prin intermediul paginilor lui de
web, doua tipuri de publicitate: una marcata clar cu P (de la publicitate) si o alta, de doua ori
mai scumpa, nemarcata prin vreun semn distinctiv. O pagina de categoria P costa 1400 de euro,
iar o pagina fara indicativul P costa 3190 de euro.

Tn anul 2002, Asociatia Internationala de Publicitate a acuzat un segment din presa
romana ca ar santaja companiile internationale, atacandu-le imaginea. Problema a ajuns in
paginile cotidianului "The Financial Times", care a citat mai multi investitori pusi in astfel de situatii.
Un ziarist din presa locala a descris fenomenul in felul urmator: "Daca platesti, esti cel mai bun.
Altfel, in cerneala cu tine".*® Mai exista si obiceiul ca firme de publicitate sa sprijine financiar o
institutie de presa fara sa-i ceara in schimb publicarea unor reclame. Acest gen de aranjament
are fie motivatie politica, fie economica. De obicei, astfel de plati se fac unor ziare care critica
autoritatile locale, intrucat exista companii care nu doresc sa fie asociate cu un ziar de opozitie,
dar deseori companiile finanteaza un ziar numai pentru ca nu mai vor sa fie atacate, fara sa
pretinda publicitate in paginile ziarului. Principalul motiv al acestor practici nesatoase il constituie
lipsa de bani de pe piata de publicitate. Cu cateva exceptii, veniturile din publicitate sunt atat
de mici, incat un ziar nu ar putea supravietui prin resurse transparente. Paradoxal, nici o sursa
media nu a dat faliment; dimpotriva, numarul acestora a crescut constant. Se pare ca banii
vorbesc: potrivit unor cotatii ale Freedom House, Roméania este singura tara aspiranta la UE cu

presa partial libera.*®

52



6. Concluzii

Nu exista prevederi legale prin care companiile media sa fie obligate Th mod expres sa-
si dezvaluie adevaratii proprietari, nu doar pe cei formali. Datele despre proprietate trebuie sa
fie publice In cazul oricarei alte companii, dar proprietarii media isi ascund uneori urmele,
folosindu-se de mijloace legale care le garanteaza anonimatul. Proprietarii straini sunt prezenti
n fecare domeniu mass media, dar uneori, in spatele lor, se ascund companii inregistrate in
paradisuri fiscale sau n jurisdictii onorabile, unde actionariatul este secret (Radoway Limited
Cipru, Bluelink Comunicazioni SA Elvetia, Ismar International NVAntilele Olandeze,Rootland
Trading Cipru, Mediapro BV Antilele Olandeze). Sunt investitori straini profilati pe afacerea de
media, Tnsa sunt si multe cazuri cind oameni de afaceri sau chiar politicieni si infiinteaza propriile
organizatii de media pentru a castiga mai multa influenta. O televiziune importanta este detinuta
de un lider politic. In ceea ce fi priveste pe demnitari, pana in aprilie 2003, legea nu sanctiona
n mod clar conflictele de interese, astfel incat au existat cazuri de ministri implicati in afaceri
de presa. Pe la mijlocul anului 2003, a intrat in vigoare o noua lege, care interzice functionarilor
publici sa conduca afaceri.

In timp ce, in provincie, politicienii incearca sa controleze direct presa, guvernul continua
sa tina sub observatie principalii jucatorii, mai ales din cauza vulnerabilitatii lor intr-un mediu
economic instabil si, In unele cazuri, prin avantaje economice directe sau indirecte.
Monitorizarea stirilor TV si a presei scrise a dezvaluit absenta jurnalismului de investigatie din
programele de stiri radio-TV si absenta aproape totala a criticilor la adresa guvernului. In
consecinta, organizatiile media au avertizat de mai multe ori atat societatea civila, cat si comunitatea
internationala, subliniind ca&, Tn anul 2003, in Romania, nu s-au inregistrat progrese, nici in

domeniul legislatiei si nici de substanta, in directia libertatii presei. **

NOTA: Daca nu se precizeaza altfel, cifre la nivelul anului 2003

1 Prof. Mihai Coman, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Universitatea Bucuresti, Conferinta regionala
organizata de Centrul pentru Jurnalism Independent, Bucuresti, 8 decembrie 2003

2 Freedom House, Press Freedom Survey, 2003, New York, Washington, p 140, vezi
<http://www.freedomhouse.org/pfs2003/pfs2003.pdf>

3 Mircea Toma, director executiv, Agentia de Monitorizare a Presei, in deschiderea conferintei de presa "Actori politici:

analiza de presa’, saptamana 7 - 14 mai 2002, Bucuresti, 19 mai 2002

4 Dr. Mark Percival, "Independenta presei din Romania, amenintata", Evenimentul Zilei, Bucuresti, 15 noiembrie 2003,

vezi <http://www.sarorg.ro/presa/Foia%20Publicitate/Mass-media%20under%20threat.htm>
5 Legea 21/1996 a Concurentei, Monitorul Oficial 88, 30 aprilie 1996, Art. 13 si 15

6 European Commission Report, Regular Report on Romania’s Progress toward Accession 2003", Brussels, 5 noiembrie

2003, p. 59

53



7 Legea Audiovizualului 504/2002, Monitorul Oficial 534, 22 iulie 2002, Art. 44, Par. 1 si 3
8 International Research and Exchange, Media Sustainability Index 2002, Washington, p. 9

9 US Deparment of State, Country Reports on Human Rights Practices: Romania 2003, 25 februarie 2004, vezi

<http://www.usembassy.ro/Documents?HRR2002onRomania_En.htm>

10 Capital, 29 ianuarie 2004

11 Ibid.

12 Ibid.

13 TNS AGB International, Studiu de audienta pentru 2003

14 Ibid.

15 Ibid.

16 CME, Raport anual, despus la Security and Exchange Commission, SUA, mai 2004

17 European Commissin Report, Regular Report on Romania’s Progress Toward Accession 2002, Brussels, 9 octombrie
2002, p.32

18 CME, Annual Report 2002, depus la Security and Exchange Commission, SUA, august 2003

19 TNS AGB International 2003

20 Hotarare de guvern 451/2001, Monitorul Oficial nr. 243, mai 2001

21 Sesiunile Camerei Deputatilor, Motiunea Partidului Democrat in cazul MTC-TV, Bucuresti, 13 mai 2002, vezi
<http://www.cdep.ro?pls/steno/steno.stenograma?ids=5279&idl=2>

22 SBS, Raport anual 2002, depus la Securities and Exchange Commission, SUA, 15 mai 2004

23 P. Barbu, “Patronul Prima TV finantat de Mitrea”, Capital 20 iunie 2002, p.1
24 |bid.

25 Oficiul Registrului Comertului, Informatii despre companiile inregistrate in Romania,E<http://recom.onrc.ro> si datele
raportate de companii la CNA in august 2004.

26 Lagardere, Airbus Division, vezi <http://www.lagardere.com/us/groupe/eads.shtml>, accesat la 25 noiembrie 2003

27 Ibid.?® Agence France Presse, Romanian Tarom Airlines Buys Four Airbus A318 Aicrafts, accesat la 7 noiembrie

2003, vezi <http://quickstart.clari.net/gs_se/webnews/wed/dl/Qromania-air-company.RnP5_DN7.html>

29 A. Lazescu, "Ziarist independent in Romania: reactii cu geometrie variabila", Ziarul de lasi, p.114, aprile 2003, lasi,

14 aprilie 2002

30 Lagardere Group, Worldwide, <http://www.lagardere.com/us/presence_monde/resultat.cfm>

31 Lagardere Group, Worldwide/Romania <http://www.lagardere.com/us/presence_monde/resultat.cfm>

32 A. Bogdan, "Unele ziare nu vor sa fie controlate, se lamenteaza loan Mircea Pascu ", Adevarul, 10 mai 2002, vezi
<http://old.revistapresei.ro/ro/articol.cfm?sectiune=Esential&lD=24585&an=2002&luna=5&zi=13 >

33 A. Ulmanu, "Radio Contact Romania: in curs de metamorfozare" Ulmabolgger, accesat la 13 noiembrie 2003, vezi

<http://www.startmedia.ro/2003_11_01_UImarchive>, accesat la 25 noiembrie 2003

34 M. Preoteasa, P. Barbu, Interviu cu Christian Mititelu, ,Politicienii vor incerca mereu sa controleze mass-media”,
Capital, 1 mai 2003, vezi <http://www.capital.ro/index.jsp?page=archive&magazine_id=225&article_id=9016>

35 A. Lazescu, "Ziarist independent in Romania: reactii cu geometrie variabila", Ziarul de lasi, p.114, aprilie 2003

36 Protest as BBC dismisses veteran, (Proteste la concedierea unui veteran al BBC), Financial Times, Europa, 23

54



noiembre 20083, vezi <http://romania.emiweb.org/cgi-bin/leon/wwwboard.cgi?job=click&number=1536>
37 vezi <http://recom.onrc.ro>

38 Scrisoarea deschisa a avocatului Sergiu Andon, vezi:

<http://old.revistapresei.ro/ro/articol.cfm?sectiune=Esential&lD=38596&an=2003&luna=1&zi=20>

39 M. Popa, ,Rodipet, preluata de o firma iesita ca noua din ancheta Garzii Financiare”, Human Rights Report -

Anchete.ro, vezi: < http://www.anchete.ro/articol.php?c=y&a=1558>

40 Protestul COM, Bucuresti, 5 noiembrie 2003

41 AMP-Academia Catavencu, Raport FreEx, Bucuresti, septembrie 2003

42 AMP-Academia Catavencu, Raport asupra libertatii de expresie in Romania, Bucuresti, octombrie 2002
43 “Top 300 : Cei mai bogati romani”, Capital, p. 35-67, Bucuresti, 13 noiembrie 2003

44 “Top 300 : cei mai bogati romani”, Capital, p. 40-75, Bucuresti, 13 noiembrie 2003

45 lbid.

46 M. Preoteasa “Primar miliardar, cumpar ziar”, Capital, p.7-10, 10 octombrie 2002, vezi:

<http://www.anchete.ro/articol.php?c=y&a=540>

47 Camera de Comert, Amsterdam si Camera de Comert Curacao, Antilele Olandeze, date disponbile in decembrie

2003
48 discutie telefonica cu Joyce Hulst, Departamentul de Relatii Publice al ING, Amsterdam, noiembrie 2002
49 AMP-Academia Catavencu, Raport asupra libertatii de expresie in Romania, Bucuresti, octombrie 2002

50 Societatea academica Romana, Policy Warning Report — Press Freedom, mai 2003, p.45,

http://www.sar.org.ro./files_h/docs/publications_pr/enpwri.pdf

51 COM, Relatia angajat — angajator in presa, Concluziile conferintei, 21 august 2003,

<http://www.anchete.ro/articol.php?c=y&a=1252>

52 M. Enciu, redactor sef, Gazeta de Sud Est, http://www.anchete.ro

53 Societatea Acadmica din Romania, Libertatea Presei: Interesele au subordonat presa roméaneasca, mai 2003, p.45,

vezi” <http://www.sar.org.roffiles_h/docs/publications_pr/enpwr1.pdf>, p.42

54 ONG-uri media, Scrisoare deschisa catre Parlamentul European, vezi:

http://www.anchete.ro/articol.php?limba=en&ID_articol=433

55





